4 september 2012 | Gonnie
0Tweet
Tips voor inhakers op de verkiezingen
De verkiezingen zijn duidelijk het gesprek van de dag. Inhaken hierop kan behoorlijk veel aandacht opleveren. Aangezien het thema al top-of-mind is bij de consument, is de kans op aandacht voor jouw campagne groter.
Bovendien maak je kans om als merk onderdeel te worden van dit gesprek van de dag. Prachtige voorbeelden van de afgelopen week zijn de inhaker van Unox op het afscheid van Erwin Kroll en de advertentie van Lynx – het Engelse Axe – op de pikante kiekjes van prins Harry.
Waarom inhaken op de verkiezingen?
Met een inhaker op de verkiezingen kun je laten zien dat jouw merk actueel is en dat je op de hoogte bent van de zaken die er spelen in de maatschappij. Je kunt een onderwerp dat voor jouw organisatie belangrijk is op de agenda zetten en mensen aan het denken zetten.
Een voordeel van de timing van verkiezingen dit jaar is dat Prinsjesdag vlak achter de verkiezingen volgt. Aangezien de thema’s veel overlap kennen, kun je je inhaakcampagne dus langer laten lopen.
Waar kun je op inhaken?
1. Een verkiezingsthema
Je kunt inhaken op een specifiek verkiezingsthema. Zie de lijst verderop in dit artikel.
C1000 kiest niet alleen een specifiek thema, maar kiest ook duidelijk een kant met de “Lang leve de euroweken” campagne. Vanwege de logische link natuurlijk met de naam van de actieweken die de supermarktketen al een aantal jaren voert.
2. De verkiezingen en het stemmen in zijn algemeenheid
Als je geen stelling wilt nemen in een van de verkiezingsthema’s, kun je de gemene deler opzoeken. Zoals het kiezen zelf, en de bezuinigingen waar veel van de thema’s uit voortkomen. Op deze manier haken Dirk en McDonalds in.
3. Het gesprek van de dag
Het mooist is natuurlijk als je een mooie link weet te vinden met het actuele gesprek van de dag. Een uitspraak, een discussie of een proefballon tijdens een verkiezingsdebat die groot nieuws is geworden. Op dit moment schiet me alleen de uitspraak van SGP’er Kees van der Staaij te binnen over de kleine kans om zwanger te worden na een verkrachting. Maar oef… welk merk kan daar een positieve boodschap aan verbinden? Hopelijk volgen er de komende week een aantal watercooler topics die minder beladen zijn, zodat je kunt gaan newsjacken. Wellicht kun je wel iets met het thema ‘liegen’, of ‘feitelijke onjuistheden’, waarvan Samson Rutte beschuldigde, en waaraan Samson zich ook schuldig bleek te maken.
Welke thema’s spelen er tijdens deze verkiezingen?
Aangezien ik zelf niet zo’n politiek dier ben, had ik wat hulp nodig met dit lijstje. Issuemakers, dat issues en thema’s op de agenda zet bij de politiek, de overheid en in de maatschappij, zette de belangrijkste verkiezingsthema’s op een rijtje. Wellicht zit er een haakje bij dat past bij je merk.
1. Economische crisis: werkgelegenheid, economische groei, meer investeren of besparen
2. Europese crisis: de Europese integratie, Griekenland, schulden en de euro
3. Gezondheidszorg: verhogen eigen risico, AWBZ, de marktwerking in de zorg
4. Arbeidsmarkt: ontslagrecht, verkorten WW-uitkering, verhogen AOW-leeftijd
5. Woningmarkt: het afschaffen van de hypotheekrenteaftrek, aanpak van scheefwonen, het liberaliseren van de huurmarkt
6. Natuur en Milieu: windmolens en zonnepanelen, megastallen, belasting op vlees
7. Onderwijs: afschaffen langstudeerboete, invoeren sociaal leenstelsel
8. Immigratie en Integratie: uitkering voor migranten
9. Veiligheid: hogere straffen
10. Ontwikkelingssamenwerking: verminderen of niet
11. Belasting van burgers: belasting van woon-werkverkeer, kinderbijslag, BTW omhoog
12. Drugsbeleid: verbieden softdrugs
13. Financiële sector: bankenbelasting, Europees toezicht, ABN AMRO staatsbank of niet
14. Publieke omroep: minder omroepverenigingen, minder kanalen
15. Internet: auteursrecht, privacy
16. Wegen: meer wegen of bezuinigen, 130 kilometer per uur
17. Defensie: wel of geen JSF, missie in Kunduz
Tips voor een sterke inhaker
1. Logische link
Zorg voor een sterke link tussen het thema en je merk. Dit hoeft niet per se een logische link te zijn – zoals de Nederlandse bank zou kunnen inhaken op de eurodiscussie – maar kan ook wat verder weg staan. McDonalds focust zijn campagne bijvoorbeeld op ‘de burger’.
2. Ambiguïteit en humor
Deze ‘burger’ van McDonalds is sterk gekozen, omdat dit woord een dubbelzinnige betekenis heeft. Het verwijst zowel naar de verkiezingen waarin de stem van de burger centraal staat, als naar het belangrijkste product van de afzender. Ambiguiteit is vaak heel effectief, omdat het de lezer even op het verkeerde been zet en daardoor langer aandacht laat hebben voor de uiting. En het is vaak ook grappig.
3. Framing
Gebruik dezelfde uitdrukkingen die de politici gebruiken. Zij maken vaak gebruik van framing, waarmee ze bepaalde thema’s een nog sterkere betekenis – of connotatie – geven. De SP noemde de hypotheekrenteaftrek in 2010 bijvoorbeeld de ‘villasubsidie’. Hiermee gaf de partij het woord een extra lading die blijft hangen bij de kiezer.
[box]Bekijk hier het overzicht van de inhakers op de verkiezingen in 2012.
Bekijk voor een beetje extra inspiratie deze slideshow van Cebuco met inhakers op de verkiezingen in 2010.
Met dank aan: Issuemakers en Cebuco
Dit artikel is eerder verschenen op Molblog.[/box]