Inspiratie Content-Strategy

22 oktober 2012 | Gonnie

2

Brekend nieuws valt te plannen – newsjacking binnen je contentstrategie

Door: Dimitri Lambermont (@copydimitri)

Met een contentstrategie leg je een structuur vast voor alle online uitingen van je organisatie. Door vooraf goed na te denken over hoe je je organisatie neer wilt zetten, haal je content uit de ad hoc-sfeer. Je gaat naar een meer strategische aanpak. Welke rol kan newsjacking hierbinnen spelen? Een vorm die zich juist kenmerkt door zijn uitermate ad hoc-karakter?

Simpel gezegd: brekend nieuws valt niet te plannen. Maar je reactie wel. Door de contentstrategie goed tussen de oren te hebben.

Mediagenieke content

Newsjacking is in de basis natuurlijk gewoon een vorm van content. Mediagenieke content, maar nog steeds content. Je pakt brekend nieuws en geeft hier een eigen draai aan. Mensen praten online over het nieuws en jij probeert je merk onderdeel van dat gesprek te laten zijn.

Dan moet je wel helder hebben wat ‘eigen’ is aan je merk. Past het bij je brand? Past het binnen je positionering? Is het passend binnen de tone-of-voice?

Meeliften
Kijk je naar newsjacking als content, dan moet je enkele vragen stellen om te kijken of het past binnen je contentstrategie. Wat willen we in eerste instantie bereiken met onze content? Welke verandering willen we aanbrengen in kennis, houding en gedrag? Klopt het met onze doelgroep? Past het binnen ons kernthema en onze kernboodschap? Vervolgens zul je steeds terug moeten kijken: in hoeverre klopt het nieuws waarop we proberen mee te liften met deze basis?

Nice to have
Newsjacking is een leuke gimmick als je het inzet als een leuke gimmick. Als je het echter onderbouwt met de kwaliteitseisen die je vanuit je contentstrategie stelt aan je content, kan het een aanvullende vorm zijn die je positie verstevigt.

De kwaliteitseisen vanuit je contentstrategie zijn dus leading, ook bij zoiets ad hoc als newsjacking. Enkele vragen die je kunt stellen om te kijken of je inhaker klopt:

  • Voldoet het aan de kernwaarden van onze organisatie?
  • Past het bij onze kernboodschap?
  • Past het bij de planning? Denk hierbij bijvoorbeeld aan lopende campagnes.
  • Is het consistent?
  • Is het congruent?

Oud nieuws
De factor tijd is bij newsjacking natuurlijk niet te onderschatten. Nieuws heeft een korte doorlooptijd. Voor je het weet is het oud nieuws. En is je poging tot newsjacking oud nieuws. Men weet niet meer wat de context is van je content.

Een snelle reactie vraagt dus veel van je redactie en je mediapartners.

Planning
Ten eerste moet er ruimte zijn in de planning. Daarvoor moet je natuurlijk wel een planning hebben. Door een goede contentkalender op te stellen weet je waar de zwaartepunten liggen en waar ruimte is. Je kunt alles laten vallen en op brekend nieuws inspelen in de veilige gedachte dat de planning goed staat.

Urgentie
Ten tweede moet de redactie de urgentie snappen van newsjacking. En dus een neus hebben voor passend nieuws. Bij een redactie die de contentstrategie goed tussen de oren heeft, zal snel genoeg een belletje gaan rinkelen. Dit klopt bij onze content! Daarna is het een kwestie van snel schakelen. We maken de inhaker volgens onze interne kwaliteitseisen. Consistent en congruent.

Conclusie
Bij een organisatie die nagedacht heeft over een goede contentstrategie zal een inhaker gewoon het volgende stuk content zijn. Content om de positionering mee te ondersteunen en de rol binnen de niche te verstevigen. Het klopt bij de basis. Het klopt bij de strategie.   

[box]Deze blogpost is een bijdrage van Dimitri Lambermont (@copydimitri) in het kader van #deeljeblogdag, een initiatief van Freek Janssen. Dimitri is online copywriter en contentstrateeg en blogt hierover op Van copy tot content.[/box]



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


2 reacties op Brekend nieuws valt te plannen – newsjacking binnen je contentstrategie

  1. gonnie :

    Leuke post Dimitri!
    Het klinkt als een paradox: het plannen van newsjacking. Maar de richtlijnen voor een kader lijken me erg nuttig.

    Waar ik benieuwd naar ben: kun je voorbeelden noemen van bedrijven die nu al strategisch newsjacken?

  2. alex :

    We hebben weer wat bijgeleerd, bedankt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief