1 november 2012 | Gonnie
2Tweet
Een fake Bram-inhaker: moet je daar blij mee zijn als merk?
Fake inhakers, of c-to-c inhakers, zijn vaste prik bij elk gesprek van de dag. Vaak zijn ze op het randje, zoals de KPN-inhaker na de brand bij Vodafone.
Gisteren ging er weer eentje viraal. Een inhaker op de schorsing van Bram Moszkovicz, wiens verkering met Eva Jinek ook nog eens die dag – in de media althans – eindigde.
Zogenaamd van Telfort: “Van advocaat naar uitgepraat.” Briljant. Snel, en passend bij de veelgeprezen campagne rondom Hans van den Berg.
Eigenlijk een dubbele newsjack dus, want ook de Telfort-campagne werd gejackt. Wat vinden merken zelf van deze fake inhakers
Niet inspelen op het leed van iemand anders
Yvette Belt, manager marketingcommunicatie, is duidelijk: Telfort had zelf nooit op deze gebeurtenis ingehaakt. “Ons doel is altijd om op een positieve manier te communiceren. Het inhaken op Prinsjesdag is daar een voorbeeld van. Dat is gedaan vanuit het optimistische karakter van onze advertising property Hans van de Berg. Hij heeft niet meer de luxe die hij gewend was, maar hij vindt de crisis eigenlijk wel verfrissend. Het past niet bij ons om in te haken op persoonlijk leed.”
Bekende campagne
Belt: “Er gingen maar liefst drie inhakers rond, allemaal met zogenaamd Telfort als afzender. Blijkbaar is de associatie: ‘gevallen miljonair = Hans van den Berg = Telfort’. Het is goed om te zien dat de campagne zó bekend is dat mensen ermee gaan spelen.”
[box]De Bram-inhaker is gemaakt door Keytoe.[/box]
Intrigerend wel,die uitspraken van Telfort’s Yvette Belt. ”Het is goed om te zien dat de campagne zó bekend is dat mensen ermee gaan spelen,” zegt ze. Maar allereerst reageerde ze dat Telfort zelf nooit op deze gebeurtenis zou hebben ingehaakt. “Ons doel is altijd om op een positieve manier te communiceren.”
Ik zou dus verwacht hebben dat Telfort dat logogebruik (of beter logomisbruik)niet gepikt zou hebben en zou hebben gepoogd om de fake-uiting van internet af te krijgen. Of is dat laatste tegenwoordig een zinloze exercitie, dan is dat weer een apart verhaal…
Ik denk dat dat inderdaad een zinloze exercitie is, aangezien een dergelijke grap zich te snel verspreid om de bron aan te pakken.
Ik vind het eigenlijk wel eerlijk dat Telfort de fake inhaker ziet als een compliment. En tegelijk zeggen dat je zelf nooit zou inhaken op deze manier, kan natuurlijk best. Toch?