Tweet
Inhaken op een ramp? Alleen met een goede brand utility
Inhaken op een ramp. Op zich een absolute no go. Dat ondervond onder andere American Apparel met hun ‘Sandy sale’. De tekst “In case you’re bored during the storm“ getuigde bovendien van weinig respect.
Als je inhaakt op een ramp om er zelf beter van te worden, kun je onherroepelijk rekenen op een stortvloed aan kritiek. De consument heeft feilloos door of een organisatie goede bedoelingen heeft, en ook wanneer deze dat niet heeft.
Een act of kindness
Maar inhaken op een ramp kan wel! Het klinkt bijna raar om het inhaken te noemen, want waar het om gaat: dat je waarde toevoegt. Dat het niet ophoudt bij een uiting of een korting. Dat je iets goeds doet voor de betrokkenen. Een act of kindness dus.
Waarde toevoegen met een dienst
Sears, een Amerikaans warenhuis, bracht spullen onder de aandacht die handig konden zijn tijdens de storm, zoals een noodaggregaat. Daarmee help je mensen, en mag je er nog met droge ogen omzet mee verdienen ook.
Het was helemaal mooi geweest als ze hun voorraadsysteem open hadden gezet, zodat consumenten real time hadden kunnen checken waar ze bepaalde spullen nog konden kopen. Dan voeg je echt waarde toe, een dienst die verder gaat dan een loze kreet of grap.
Brand utility
Duracell heeft echt een dienst, iets dat nuttig was voor de inwoners van de Oostkust. Vooraf aan de storm adverteerden ze met het advies om flink in te slaan. Maar de echte waarde volgde na de storm. Het batterijmerk zorgde voor oplaadstations, waar men mobiele telefoons en computers kan opladen.
Wow. Simpel, relevant, sympathiek, en passend bij de merkwaarde. Aldus Duracell: “This is what the brand is about – empowering people through devices; connecting their families.” En zonder er zelf op korte termijn beter van te worden.
Thanks @ajthijssen, @heimerik, @SigridS