Inspiratie Duracell Sandy

1 november 2012 | Gonnie

0

Inhaken op een ramp? Alleen met een goede brand utility

Inhaken op een ramp. Op zich een absolute no go. Dat ondervond onder andere American Apparel met hun ‘Sandy sale’. De tekst “In case you’re bored during the storm“ getuigde bovendien van weinig respect.

Als je inhaakt op een ramp om er zelf beter van te worden, kun je onherroepelijk rekenen op een stortvloed aan kritiek. De consument heeft feilloos door of een organisatie goede bedoelingen heeft, en ook wanneer deze dat niet heeft.

Een act of kindness
Maar inhaken op een ramp kan wel! Het klinkt bijna raar om het inhaken te noemen, want waar het om gaat: dat je waarde toevoegt. Dat het niet ophoudt bij een uiting of een korting. Dat je iets goeds doet voor de betrokkenen. Een act of kindness dus.

Waarde toevoegen met een dienst
Sears, een Amerikaans warenhuis, bracht spullen onder de aandacht die handig konden zijn tijdens de storm, zoals een noodaggregaat. Daarmee help je mensen, en mag je er nog met droge ogen omzet mee verdienen ook.

Het was helemaal mooi geweest als ze hun voorraadsysteem open hadden gezet, zodat consumenten real time hadden kunnen checken waar ze bepaalde spullen nog konden kopen. Dan voeg je echt waarde toe, een dienst die verder gaat dan een loze kreet of grap.

Brand utility
Duracell heeft echt een dienst, iets dat nuttig was voor de inwoners van de Oostkust. Vooraf aan de storm adverteerden ze met het advies om flink in te slaan. Maar de echte waarde volgde na de storm. Het batterijmerk zorgde voor oplaadstations, waar men mobiele telefoons en computers kan opladen.

Wow. Simpel, relevant, sympathiek, en passend bij de merkwaarde. Aldus Duracell: “This is what the brand is about – empowering people through devices; connecting their families.” En zonder er zelf op korte termijn beter van te worden.

Thanks @ajthijssen, @heimerik, @SigridS



Tags: , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief