Merken Oreo lichtuitval Super Bowl

4 februari 2013 | Gonnie

3

De Oreo-inhaker op de lichtuitval bij de Super Bowl

Door:
Wijnand van der Waal
, Sportnext

Met de komst van social media is real time een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie geworden. Wie snel en pakkend weet in te haken op onvoorziene omstandigheden behaalt maximaal rendement. De lichtuitval in het derde deel van de Super Bowl was de uitgelezen mogelijkheid voor bedrijven en organisaties om in te haken. De marketingmachines gingen draaien en de ontwerpers gingen aan de slag. Absoluut de meest bekende is Oreo met ‘You can still dunk in the dark‘ maar ook Sim City (het videospel waar de bouw van steden wordt gesimuleerd) had een zeer gevatte inhaker.

Facts
Aantal reacties: bovengemiddeld (300+)
Sentiment: positief
Power out? No problem. twitter.com/Oreo/status/29…
— Oreo Cookie (@Oreo) 4 februari 2013

Kritische succesfactoren
Wijnand noemt twee factoren die het succes van de inhaker bepaalden:
1. Paid media

Voorafgaand aan de Super Bowl draaide Oreo de Cookie or Creme commercial.
2. Brand managers stonden stand by
Volgens Sarah Hoffstetter was het met name belangrijk dat alle verantwoordelijke brand managers ten tijde van de wedstrijd aanwezig waren.. “Because the brand team was there, it was easy to get approvals and get it up in minutes. You need a brave brand to approve content that quickly. When all of the stakeholders come together so quickly, you’ve got magic.”

Zelf voeg ik daar graag nog twee factoren aan toe:
3. Haak in met beeld
Het gebruik van beeld zorgt ervoor dat een newsjack nog meer shareable wordt. Andere merken haakten voornamelijk in met een tweet, zonder beeld.
4. Consumenten zijn het newsjacken gewend van Oreo
Tot slot heeft Oreo een lange inhaakgeschiedenis, te vergelijken met die van Heineken. Oreo newsjackt zeer verdienstelijk op Facebook. Dat maakt het ook opvallend dat Oreo deze inhaker alleen op Twitter postte.

Zie een analyse van alle inhakers op de lichtuitval op Sportnext.nl.



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


3 reacties op De Oreo-inhaker op de lichtuitval bij de Super Bowl

  1. Pingback: Oreo-koekjes: 4 succesvolle social media-recepten MarketingMonday

  2. Pingback: MarketingMonday – Oreokoekjes: 4 succesvolle social media-recepten

  3. Pingback: Oreokoekjes: 4 succesvolle social media-recepten - RichardvanHooijdonk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief