8 april 2013 | Tim
2Tweet
Douwe Egberts kleurt Oranje
Op 28 januari maakte Beatrix haar aftreden bekend. Fijn dat ze dat al wat eerder aan wilde kondigen, want dat gaf de meeste merken wat tijd om met een gepaste actie rondom de troonwissel op de proppen te komen. Zo ook het van oorsprong oer-Hollandse koffiemerk Douwe Egberts. En we kunnen wel stellen; dat is gelukt!
Aangezien wij in Nederland liever koffie drinken dan wat anders, kon Douwe Egberts deze kans ook niet aan zich voorbij laten gaan.
Aroma Oranje
Het meest herkenbare beeld van Douwe Egberts zijn vanzelfsprekend de traditionele rode ‘Aroma-rood’ verpakkingen. Niet zo heel vreemd, aangezien deze verpakkingen al zo’n 260 jaar niet meer zijn veranderd. Desondanks gooit Douwe Egberts deze maand het roer tijdelijk om en wordt het vertrouwde rood voor even Oranje. Een erg leuke, sympathieke zet!
Koningsblend
Maar dit alleen is voor Douwe Egberts niet voldoende.
Een troonwissel hooguit zo’n twee keer in een mensenleven plaats. Dus daar mag best een speciale koffie voor worden gebranden. Daarom verschijnt er ook de zogenaamde Koningsblend. Een ‘limited-edition’, die speciaal gebrand is voor toekomstig koning, Willem-Alexander. Uiteraard is deze koffie afkomstig van – hoe kan het ook anders – de vroegere Nederlandse kolonie Sumatra, welke bekend stond om haar koffieplantages. De koffie zou het stempel konings hebben gekregen vanwege zijn geweldige, volle smaak. Uiteraard verschijnt dit collectors item in een aparte Oranje-verpakking.
Lepeltjes
En alsof dat nog niet genoeg is, kunnen we bij Albert Heijn ook nog sparen voor een blijvende herinnering aan dit Oranje-hoogtepunt. Douwe Egberts liet verschillende koffie- en theelepeltjes ontwikkelen met daarop afbeeldingen van Beatrix, het nieuwe koningspaar, Willem-Alexander zelf en natuurlijk Neerlands trots Maxima.
Ook zo’n lepeltje hebben? Op naar de Appie; punten sparen en minimaal twee pakken Aroma Oranje inslaan.
Pickwick
Tot zover de koffie. Zusje Pickwick, kan niet achterblijven, kroont twee van haar thee-varianten om tot de King’s en Queen’s classic.
Eindoordeel
Toffe, originele actie van Douwe Egberts. Het vergt toch wat lef om na 260 jaar je zo herkenbare verpakking te veranderen. Daarbij past de actie meer dan uitstekend bij Nederland, aangezien wij liever koffie drinken dan bier of kraanwater. En de actie is uiterst sympatiek. Het voornaamste product van Douwe Egberts staat centraal en niet één of andere loze gadget.
Pingback: All hail to the king! De beste Kroningsinhakers
Pingback: Kroning Foodswap ~ Es' Factory