Merken Albert Heijn Koningslied

26 april 2013 | Gonnie

0

Albert Heijn Koningswup creëert de meeste online buzz

Over welke acties, gadgets of campagnes wordt nou eigenlijk het meeste gesproken? We hebben inmiddels een top 8 met beste Kroningsinhakers. Maar dat is natuurlijk eigen smaak. Tijd voor een analyse van de merken met de meeste buzz.

Ik vroeg daarom Rens van Coosto om een analyse te maken. Hij analyseerde de buzz van de gehele maand april tot en met gisteren, donderdag 25 april. Naast de top 8 werden ook de Kroonappels van het Oranjefonds en Majesteit Pilsener vaak besproken.

Meest genoemde campagnes
1. De Koningswup van Albert Heijn
2. De Kroonappels van het Oranjefonds
3. De KINGsize rol en ALEX-verpakking van KING

De online buzz (1 april – 25 april) van de tien campagnes ziet er als volgt uit:

De campagne van de NS (eerste piek) en van Kroonappels (tweede piek) worden kort, maar vaak besproken. De campagne van Albert Heijn is laat geïnitieerd, maar zorgt sindsdien voor een flinke stroom berichten. Nummer 3 in de lijst, KING, zorgt voor een continue buzz door de maand heen, maar kent geen uitschieters.

Wuppies terug in de winkel
In 2006 introduceerde Albert Heijn de wuppies voor het WK voetbal in Duitsland. Speciaal voor deze gelegenheid heeft Albert Heijn de wuppies weer afgestoft. Via de Facebookpagina van Albert Heijn werd lovend gereageerd op de comeback. Het Twitteraccount @Koningswup praat veel over de wuppies, maar heeft maar enkele volgers. De wuppies gingen de afgelopen dagen ruim 2.500 keer over de tong op social media, waarvan zo’n 2.000 berichten via Twitter. Deze 2.000 tweeps hebben gemiddeld 939 volgers, wat een indicatie geeft van het bereik.

Opvallend succes voor Kroonappels
Afgelopen maand werd ruim 1.700 keer gesproken over Kroonappels, een initiatief van het Oranjefonds. Het Oranjefonds heeft de campagne ‘kroonappels’ vroeg geïnitieerd: op 3 februari verscheen het eerste bericht over de campagne, nog geen week nadat Beatrix aankondigde te gaan stoppen. In de campagne kunnen plaatselijke initiatieven worden gesteund. Een flink deel van de buzz wordt dan ook veroorzaakt door oproepen om te stemmen op één van de initiatieven en door nieuwsberichten over initiatieven in een bepaalde gemeente.

Sterke duocampagne van KING
De derde meest besproken campagne is van KING. Hun originele campagne wordt veel gedeeld via sociale media. Hierbij speelt ook mee dat KING eigenlijk twee campagnes tegelijk heeft lopen: er wordt gesproken over de KINGsize rol en de tijdelijke naamsverandering.

NS en Polonaise voor de Koning
De NS werd net iets minder vaak besproken dan KING. Hun campagne ‘Van B naar A‘ viel ook in de smaak. Het viel op dat ‘Polonaise voor de Koning’ relatief weinig wordt besproken, zeker gezien hun item bij DWDD.

Met grote dank aan: Rens Dietz, Coosto



Tags: , , , , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief