Tweet
Aegon en Nationale Nederlanden de beste Kroningsinhakers in De Telegraaf: “De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn”
Alle 47 inhakers op de troonswisseling in De Telegraaf zijn gisteravond door een vakjury beoordeeld. In de jury namen plaats: Lode Schaeffer (ADCN), Jan Driessen (BVA), Marc Oosterhout (VEA) en Gonnie Spijkstra (TMG, Verse Reclame). De inhakers van Nationale Nederlanden en Aegon zijn gekroond tot winnaars.
Vijf toonaangevende genomineerden
De historische inhaker zit er niet tussen, volgens de jury. Er is geen advertentie die jaren later nog op je netvlies staat. Marc Oosterhout: “Er waren veel flauwe inhakers gemaakt. Door Oranje en de Koningin te misbruiken met flauwe woordgrappen, probeerden de adverteerders de omzet te stuwen.” Gelukkig kwam de jury tot vijf genomineerden. Jan Driessen concludeerde dat het om vijf toonaangevende merken gaat die ook bij een bijzondere gebeurtenis als de Kroning toonaangevend zijn. Lode Schaeffer noemde de adverteerders ‘Neerlands trots’: “Ze werken kwalitatief aan een merk, ook met inhaakadvertenties. Er is aandacht aan besteed.”
Beatrix centraal in plaats van het merk
Wat maakte de inhakers van Nationale Nederlanden en Aegon dan anders dan de overige drie? Het verschil zit hem in het zwaartepunt: de winnende merken zetten Beatrix centraal, terwijl KPN, Heineken en ING het merk voorop stelden. De Koningin werd bijvoorbeeld niet bedankt, maar het merk had de belangrijkste rol. Schaeffer: “De advertentie van ING is bijvoorbeeld mooi, maar het is een gemiste kans. Ze wilden zeggen: “We zullen u missen”, maar zeg dat dan ook!” Een duidelijke link met het merk haalt in dit geval de kracht uit de boodschap. Schaeffer: “De kunst is om niet teveel met jezelf bezig te zijn.”
Laat het advertentiegrid los
Ook de grids in de advertenties werden bekritiseerd. Oosterhout had zelfs medelijden met de prinses: “Die arme Beatrix… Daar krijgt ze een oranje balk, en daar weer gekke bollen voor haar hoofd. Adverteerders maken zichzelf hierdoor belangrijker dan de gebeurtenis. “Onbeschoft”, noemt Schaeffer het: “Je wilt Beatrix bedanken, maar je wilt nog liever je logo laten zien.”
Inhakers met zorg en liefde
Lode Schaeffer licht toe wat de winnende inhakers onderscheidde van de rest: “Aegon en Nationale Nederlanden zijn beide expert in het leven na het werk. En dat roepen ze niet, maar ze laten het zien in de advertentie. Er zit zorg en liefde in.” Nationale Nederlanden werd geprezen omdat het zich heeft verdiept in het leven van Beatrix. Bovendien bevat de advertentie een echt idee. Over Aegon was de jury enthousiast vanwege het gevoel dat in de advertentie lag. “De inhaker is respectvol en past bij het sentiment: iedereen gunt haar een mooie tijd. Waar er steeds minder aandacht wordt besteed aan copy, is deze tekst haast poëtisch.”
Prijzen
De winnende adverteerders krijgen een gratis plaatsing in De Telegraaf op 26 april 2014, de dag voor de eerste Koningsdag. De creatieven ontvangen vier vliegtickets naar Cannes.
*Jan Driessen onthield zich uiteraard van een stem in het geval van de Aegon-inhaker.
Winnaars
Genomineerden
Pingback: The Symbiosis Between Newspapers and Brands | Libertyfarm.nl blog