Tweet
De favoriete inhaker van Anton-Jan Thijssen
In deze serie aandacht voor de pareltjes onder de inhakers. De aftrap wordt gegeven door Anton-Jan Thijssen. Anton-Jan is managing partner van TBWA\ NEBOKO SMARTS. Ik wist dat hij een echte favoriet had, en het is een heel terechte.
Daar komt’ ie.
Opdrachtgever: Sims Snowboards
Bureau: Hammerquist & Halverson (Seattle, USA)
Medium: Enkele snowboard- en outdoor magazines in USA
Jaartal: 1997
Actuele gebeurtenis: Studentendemonstratie Plein van de Hemelse Vrede (Tiananmen Square) 1989
Waarom is deze uiting je favoriete inhaker?
Anton-Jan: “De leukste inhakers zijn vaak de inhakers die niet inhaken op momenten die we allemaal vooraf kennen maar die onverwacht zijn. Op die momenten drijven de echte creativiteit én het lef van klanten om er ook snel iets mee te doen naar boven. Hoe tegenstrijdig is dan mijn favoriete inhaker. Een advertentie die alles behalve snel is en inhaakt 8 jaar na dato. Maar ik heb al jaren een vaste top 3 print-uitingen in m’n hoofd waar deze ‘inhaker’ in staat, die top 3 blijf ik nog even trouw.
Doordat Gonnie me overigens deze vragen ging stellen ben ik gaan zoeken naar de herkomst van de uiting. Toen ik de rationale uiteindelijk ergens ver weg verstopt vond, werd mijn keuze bevestigd. Alles in deze uiting klopt. Ohja, kijk aub eerst naar de uiting voordat je de uitleg leest. Een mop moeten uitleggen is ook niet zo leuk.”
De rationale
Sims Snowboards asked its advertising firm to create a campaign for the 1997–98 winter season that would “return to the roots of snowboarding.” “We wanted a different perspective than the typical jumping snow-boarder ad. So we created a mantra: ‘Be Free.’ The centerpiece of the “Be Free” campaign, even though it ran only in niche magazines such as Snowboarder and Transworld Snowboard, was a print execution that played off the famous photo of the standoff between a Chinese student protesting for democracy and military tanks in Tiananmen Square. Hammerquist & Halverson hired photojournalist Bob Peterson, who had worked as a staff photographer for Life magazine, to give the shot an air of authenticity. Creative director Fred Hammerquist and art directors Matt Peterson and Mike Proctor then mocked-up the ad to make it appear as if it were a newspaper clipping, complete with a half-ripped caption extolling the “courageous act” of a single snowboarder standing off a lineup of Snowcat grooming machines.”
“On the one hand it was a soft-sell ad in the sense that the product name, Sims Snowboards, appeared only as a half-ripped headline, with the Sims logo just discernable on the bottom of the renegade’s snowboard. On the other hand it was a hard-sell ad in the sense that it politicized the struggle of snowboarders. Whereas the Chinese student had stood up for freedom of political expression, the snowboarder was standing up for the freedom to have powder snow. Snowboarders were renowned for the lengths they would go to for fresh, ungroomed powder snow, which they could ride as a surfer rode a wave. The ad walked a tight line—gaining from the symbolic power of Tiananmen Square while retaining an edge of sarcasm—in comparing the struggle for political freedom with the struggle of a recreational sport. It had an air of absurdity that rang through the execution. The rest of the ads in the campaign similarly walked the line between the serious and the humorous.”
Credits beeld: bobpeterson.com
Heb je ook een favoriete inhaker? We zijn benieuwd!