15 mei 2013 | Gonnie
0Tweet
Dagbladinhakers rondom Kroning grote impact
Ondanks dat “de historische inhaker” er niet tussen zat, liet onderzoek van Cebuco zien dat de Kroningsinhakers grote impact hadden. Van de vele inhakers onderwierp Cebuco er acht aan een meting. Hebben de advertenties de aandacht weten te pakken? En heeft het adverterende merk er aantoonbaar van geprofiteerd? Inhaken heeft immers als voornaamste doelstelling om het merk positief te laden. Het onderzoek laat zien dat er één uiting was die dat tot in de perfectie heeft weten te realiseren.
Zes procent meer bekeken dan de norm
Een gemiddelde advertentiepagina wordt door 63% van de lezers bekeken. De acht onderzochte inhakers komen gemiddeld op een advertentiebereik van 67%. Voor een titel als De Telegraaf betekent dit dat ruim 1,3 miljoen mensen je advertentie zien. De inhaker van KLM weet met 86% de meeste aandacht te trekken. Ook Shell (71%) en Nespresso (74%) scoren bovengemiddeld.
Hoge waardering
Dagbladen worden gelezen om de journalistieke inhoud, en daarom geven respondenten vaak geen hoge cijfers aan advertenties. Toch weten de inhakers een mooie 7 te scoren. Drie advertenties weten dit cijfer te waarderen: de uiting van Koninck krijgt een 7,1 en de inhaker van Volvo wordt gewaardeerd met een 7,2.
KLM-uiting meeste stopping-power en likeability
Absolute uitschieter is wederom KLM, met een 7,5. Deze score die in de benchmarkdatabase slechts in minder van 5% van de gevallen gegeven wordt. Maar liefst de helft van de lezers gaf de KLM-uiting een 8 of hoger. De advertentie wordt vooral erg “duidelijk” en “mooi” gevonden. De link tussen de luchtvaartmaatschappij en de Kroning was in de ogen van de lezers erg logisch.
In onderstaande galerij vind je de acht gemeten inhakers.
Het Reclame Reactie onderzoek werd op 30 april uitgevoerd met 450 respondenten (lezers van De Telegraaf, AD en de Gelderlander). Zie hier de presentatie met de volledige onderzoeksresultaten.