Inspiratie Nike Eric Cantona

20 mei 2013 | Gonnie

0

De favoriete inhaker van Marthijn Klopper

In deze serie geven we aandacht aan de pareltjes tussen de inhakers. Deze keer: Marthijn Klopper. 

Marthijn Klopper werkt sinds een jaar als freelance (digital) creative/copywriter voor verschillende bureaus, zoals Boondoggle Leuven, Lemz, Pickle Factory en DLVR.

Marthijn noemt zichzelf “hybride creatief”, omdat hij het niet zo heeft op hokjes als above the line, online of through the line. “Ik werk het liefst zo middelenvrij mogelijk, of combineer juist graag middelen. Al schuw ik een ‘ouderwetsche’ commercial of advertentie zeker niet en heb ik sinds ik freelance meer copy geschreven dan in de afgelopen 5 jaar.”

Opdrachtgever: Nike
Bureau: Simons Palmer Denton Clemmow & Johnson (Londen, UK)
Jaartal: 1995
Medium:  Print, outdoor
Actuele gebeurtenis: In 1996 organiseerde Engeland het EK voetbal, 30 jaar nadat het Engelse nationale team in eigen land Wereldkampioen was geworden.

Waarom is deze uiting je favoriete inhaker?
Marthijn: “In 1995 volgde ik de -toen nog- opleiding Nederlands-Tekstschrijven aan de -toen nog- Hogeschool Holland. Indertijd kon je kiezen uit drie afstudeerrichtingen: Tijdschriftjournalistiek, Scenario schrijven en Reclame. Ik was zo ongeveer de enige die voor de laatste richting koos. Of dat kwam omdat reclame niet bon ton was, een beetje vies zelfs, of doordat de modules voor die richting enorm gebrekkig waren (en je daardoor vrijwel alles zelf moest uitzoeken), weet ik eigenlijk niet meer.”

“Ik weet nog wel wat ik dacht toen ik deze advertentie in een vakblad tegenkwam. Namelijk ‘Ja, zo kan het ook!’ Want: niet plat, flauw of cliché. Nee, hij was grappig, brutaal en intelligent. En niet alleen door die prachtige hautaine blik van toenmalig Manchester United sterspeler en enfant terrible Eric Cantona, die een prominente rol speelt in de advertentie.

Wat ‘m vooral zo leuk maakt, is dat de advertentie inspeelt op het EK voetbal dat in 1996 in Engeland gehouden zou worden. De nogal ronkende slogan voor dit EK was ‘Football is coming home’ en Engeland was erop gebrand Europees Kampioen te worden, omdat 30 jaar eerder het Wereldkampioenschap -ook in Engeland- werd gewonnen. En dat moesten we weten. Het was 1966 voor en 1966 na. Maar wat deed bureau Simons Palmer Denton Clemmow & Johnson voor Nike? Een brutale uiting maken met nota bene een Fránsman in de hoofdrol, die al dat gedweep met het succesvolste jaar uit de Britse voetbalhistorie in één klap teniet deed.

Ik vond de advertentie zó sterk dat ik het bureau belde en faxte (!) met een verzoek om daar stage te mogen lopen. Het kostte wat moeite, maar het lukte. Ik mocht een half jaar meedraaien in een van de Mekka’s van de reclame. Totdat de stagebegeleider van de opleiding roet in het eten gooide: ik deed Nederlands-Tekstschrijven, een buitenlandse stage kon écht niet. Godver. Ik heb de stagebegeleider gedwongen het bureau te bellen om uit te leggen waarom ik niet kwam. De verbijstering aan de andere kant van de lijn kon ik bijna voelen.

De volgende dag belde de creative director me om te zeggen hoe vervelend hij het voor me vond. En om me te bedanken voor mijn interesse en moeite. ‘Keep pushing, stay eager,’ gaf hij me nog mee. Dat heb ik in mijn oren geknoopt. En een half jaar later in de praktijk gebracht. Na mijn stage bij BSUR (toen net ontstaan uit een fusie) ging ik op vakantie naar New York. Ik vond het daar zo geweldig dat ik nog niet weg wilde. En ging bureaus langs om een extra stage proberen te bemachtigen. Uiteindelijk wist ik er nog tweeënhalve maand stage bij Chiat\Day aan vast te plakken. De verbijstering, ditmaal van mijn stagebegeleider, was bijna voelbaar toen ik ‘m per telefoon vertelde dat ik nog even niet terug naar school kwam.

Maar wat was mijn wraak zoet. Indirect door deze inhaker.”

Nike Eric Cantona

Heb je ook een favoriete inhaker? We zijn benieuwd!



Tags: ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief