25 juni 2013 | Gonnie
0Tweet
De favoriete inhaker van Maurice van Berkel
In deze serie laten kenners weten wat hun favoriete inhaker is. Deze keer: Maurice van Berkel.
Maurice werkt sinds juni 2012 als freelance creatief/vormgever, waaronder twee dagen in de week bij Boomerang Create in Amsterdam. Boomerang Create verzorgt de Facebookcontent van vele grote bedrijven zoals, Heineken, WNF, Amstel Bier, ING Bank, Mediamarkt, Knorr, Nuon en Vodafone.
Maurice: ” De stap naar het freelancen heeft voor mij echt als een bevrijding gewerkt. Bij de bureaus waar ik in dienst was, had ik altijd het gevoel dat ik er met de rem erop werkte. De vrijheid in creatief denken is verslavend te noemen. Ik merk het met name in m’n (inhaak)werk bij Boomerang, maar bijvoorbeeld ook aan m’n twitter-account waar ik puur voor de lol probeer in te haken met grappige plaatjes. Het slaat aan.”
Opdrachtgever: Mazda
Bureau: PMSvW/Y&R
Jaartal: 1993
Medium: Commercial
Actuele gebeurtenis: Eind jaren 80, begin jaren 90 waren de Engelse Royals veel in het nieuws. Met name Diana en Charles waren voer voor de pers. De geruchten dat Diana er een relatie buiten de deur op na hield werden steeds hardnekkiger. Uiteindelijk bleken de geruchten van Diana waar te zijn en hield Charles er ook een buitenvrouw op na. Dat Diana uiteindelijk de dood vond in een auto (geen Mazda) maakt de commercial wel wat wrang.
Maurice: “De ‘Amazing Mazda’ campagne die begin jaren 90 van start ging, was voor mij een bevestiging dat ik verder wilde in de reclamebranche. Ik was die tijd begonnen aan m’n opleiding op het grafisch Lyceum Rotterdam, maar dat kwam meer door m’n tekenleraar uit m’n MAVO-periode. Zelf was ik altijd bezeten van sport en dacht dat m’n toekomst dus daar lag.
Mazda had destijds een braaf, betrouwbaar, degelijk imago, maar ook het stigma van een duf Japannertje. Dat imago ging totaal de schop op toen de ‘Amazing Mazda’ Campagne van start ging. Waar vele automerken in die tijd nogal cliché commercials hadden (rijdende auto, gelukkig gezin, mooie natuur etc…) kwam Mazda met baanbrekende commercials waar soms helemaal geen auto in te zien was (de 6-cilinder-commercial met de kabouters) of slechts gedeeltelijk (de commercial waarbij zwervers zich opwarmen aan de verwarmde buitenspiegels). In iedere commercial werd één onderdeel van de auto belicht en alles klopte aan die filmpjes. Belichting, geluid en montage, maar vooral de humor met een knipoog, vaak op het randje, sprak mij enorm aan.
En toen kwam dus die briljante commercial waarin de stille motor van de Mazda 626 centraal staat. Een mini speelfilm van 65 secondenmet een griezelig echt lijkende prinses Diana. Alles klopt en er zit geen shot teveel in. Met name de scene waarin schoonmoeder Elizabeth vanuit een schilderij prinses Diana streng lijkt te volgen vind ik geweldig. De commercial eindigt ook fantastisch met een spookachtig ‘God safe the Queen’.
Hoewel iedereen het in die periode vol lof sprak over deze campagne heeft het Mazda toen niet de verkoopboost gegeven die ze voor ogen hadden. Mazda had noch het verkoopvolume, noch het type klant dat zich voor deze vernieuwde, hippe aanpak leende. Maar ja, een kniesoor die daar op let. ;-)”