3 oktober 2013 | Tim
0Tweet
De favoriete inhaker van Lennart en Robbert
In deze steeds terugkerende serie vertellen kenners over hun favoriete inhaker. Dit maal is de beurt aan de Reclameslagers, in het dagelijks leven beter bekend als Robbert en Lennart. Reclameslagers.nl is een reclameblog van twee Bourgondiërs met een pen als snijmes. Bureau-onafhankelijk, vakgekken en kritisch omdat het moet. Reclames komen als lappen vlees op onze snijplank. Goed werk wordt doorgestuurd naar de traiteur, twijfelgevallen eindigen in de supermarkt en van het baggerwerk draaien ze frikadellen in het abattoir. Voor een snelle vette hap kun je in het Smulhoekje terecht.
Slager Lennart heeft een sterke hang naar alles dat online staat. Dagelijks houdt hij zich bezig met (creatieve) branded content, online campagnes, strategie & insights en advertising. Zijn hakmes zet zich vooral in strategische flaters en copycats die snel een ‘like’ proberen te scoren. Slager Robbert is een vakidioot, met een grote voorliefde voor copy en sleazy slogans. Werkzaam als (freelance) creatief houdt hij vakbroeders scherp en als een Robin Hood schiet hij op duur betaalde collega’s die reclamemest produceren. Robbert hakt voornamelijk in op tv-commercials, copy en (te conceptuele) campagnes.
Beide slagers zijn doorgaans erg scherp en kritisch. Ik was daarom erg benieuwd naar hun favoriet onder de inhakers. Dit was hun antwoord:
Opdrachtgever: Een lokale visboer
Bureau: Dezelfde lokale visboer
Medium: Krijtbord
Jaartal: 2013
Actuele gebeurtenis: het Paardenvlees-schandaal
“Inhaken in al zijn eenvoud. Gewapend met slechts een krijtbord en vier regels tekst wist deze inhaker de juiste snaar te raken. Vermakelijk sleazy en perfect getimed. De lokale visboer én geestelijk vader van deze inhaker laat eens te meer zien dat een viraal effect niet geënsceneerd en duurbetaald hoeft te zijn. Hulde!
Als Nederlanders zijn we een eigenwijs volkje met natuurlijke voorliefdes voor de underdog. Een land van creatief ondernemerschap en een grootse vaderlandse geschiedenis. Deze combi maakt het (schijnbaar) dat zelfs de visboer niet bij zijn leest hoeft te blijven en prima als copywriter uit de hoek kan komen. De manier waarop de tekst wordt gepresenteerd maakt duidelijk dat hier geen rekening gehouden hoefde te worden met steigerende brandmanagers of eigenwijze art-directors. De visboer kon het zich dan ook prima permitteren om elk woord te laten beginnen met een hoofdletter. Dat dit simpele zinnetje vervolgens ook nog rijmt maakt het visfeest compleet.
Het is voor de ondernemer zelf wel zonde dat hij nergens als afzender genoemd wordt. Een klein logootje op het krijtbord had hem zomaar wat extra verkochte porties kibbeling kunnen opleveren. Anderzijds is het misschien wel weer zo dat, juist doordat er geen enkele afzender zichtbaar is, de foto extra sympathie opwekt.
Kortom: wat ons betreft wordt hier dankzij scherpe copy, de juiste timing en een ludieke invalshoek de perfecte inhaker afgeleverd. Hollandse nuchterheid pur sang en creativiteit in een notendop. Het mooiste is dat, dankzij het weglaten van een kostbaar reclamebureau, de vis niet eens duur wordt betaald!”