Inspiratie HEMA_ijs_15cm

30 oktober 2013 | Gonnie

0

De favoriete inhaker van Kim Bosman

Kim BosmanIn deze serie: de allermooiste inhakers ooit. Kim Bosman vertelt over haar favoriete inhaker.  

Nadat Kim afstudeerde aan het Amsterdam Fashion Instute werkte ze tijdens de gloriejaren als community manager bij Hyves. Daarna heeft ze bij Social Embassy ervaring opgedaan als community manager voor o.a. Coca-Cola, Lätta en Holland Casino, waar ze zich vooral specialiseerde in het schrijven van copy en in het merkdenken.

Momenteel is ze onderdeel van het creatieve team van MEC. Als Social Concept Manager is ze mede verantwoordelijk voor onder andere de creatieve invulling van IKEA, Mona, Labello en Albert Heijn op social. Het schrijven van copy, het bedenken van inhakers, content formats en toffe activaties en het ontwikkelen van, meedenken met en doorvertalen van een merkstrategie voor grote merken in Nederland.

Kim scoorde in de korte tijd dat IKEA actief is op social media maar liefst twee virale hits: de Prinsjesdaginhaker en de gevatte reply op de tweet van een meisje dat aangaf potloden te gaan stelen.

 

Dit is haar favoriete inhaker.

Opdrachtgever: HEMA
Bureau: CCCP (??) (Doom & Dickson, red)
Jaartal: februari 2012
Medium: Ik heb hem voorbij zien komen op Facebook maar ik hoop van harte dat hij ook is ingezet bij print
Actuele gebeurtenis: De Elfstedentocht. En dan met de nadruk op: giet het nou eindelijk eens een keer oan?!

“Het hele land was in rep en roer over die verdomde Elfstedentocht en de vraag of deze wel of niet door zou gaan. Je kon de televisie niet aanzetten of een zichzelf veel te serieus nemend rayonhoofd uit Bartlehiem of een andere moeilijk uitspreekbaar Fries dorp stond ergens opportunistisch op het ijs dat zeer waarschijnlijk op dat moment al onder zijn gevoerde kaplaarzen smolt. Iedereen had een mening en het was het gesprek van de dag, kortom: Nederland op haar best.

Zo’n Elfstedentocht is een uitgelezen kans om als merk op in te haken. De twee regels die ik altijd toepas bij het bedenken van een inhaker zijn: 1. Heeft de actualiteit een haakje met het merk? Zo ja: doen (maar wel alleen als hij ècht tof is). Zo nee: stop de persen, gewoon niet doen. En 2. Moet een leek zodra hij de inhaker ziet lachen of krijgt hij een andere maar zeer goed waarneembare positieve uitdrukking op zijn gezicht? Zo ja: we zijn goed bezig! Zo nee: het moet beter.

Dit klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar niets is minder waar. De simpele inhakers zijn vaak juist het lastigste, omdat je, voordat je het doorhebt, verstrikt zit in veel te moeilijk gedenk. De kracht van een inhaker zit hem in de eenvoud. Tijd om weer wat stappen terug te nemen dus. Waar gaat het in de essentie nu eigenlijk over? En waarmee heeft het merk en de actualiteit nu het grote raakvlak?

HEMA heeft dat met deze inhaker fantastisch gedaan. Hij is spot on, simpel en daardoor binnen één oogopslag te begrijpen. Verder zit hij bovenop de actualiteit van dat moment en hij heeft een dikke vette knipoog. Daarnaast is de visual één met de visuele stijl van HEMA en ik weet uit ervaring dat ook dit niet altijd eenvoudig is. Ja, dit soort inhakers maken mij enthousiast!”

HEMA_ijs_15cm



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief