4 november 2013 | Gonnie
0Tweet
KLM haakt wezenlijk in op Movember
Als je inhaakt op een goed doel, moet je natuurlijk wel iets wezenlijks bijdragen. Het is bijzonder dat iets dat tien jaar geleden is begonnen als grapje onder een paar Australische vrienden, nu door andere merken wordt aangehaald. Movember is hip. Gezichtsbeharing is sowieso van deze tijd en mannen grijpen de gelegenheid aan om eens te zien hoe een snor hen staat.
Daarnaast is Movember een sterk symbool van mannelijkheid en een bijzonder zichtbaar statement. Een snor roept vragen op en je kunt dus meerdere keren per dag vertellen dat je met een goed doel bezig bent. Alle ingredienten voor een viral zijn aanwezig en het is dan ook niet raar dat Movember inmiddels actief is in 23 landen en al 300 miljoen dollar heeft opgebracht. Voor prostaatkanker.
Het is een no go om goede sier te maken met een charitatief evenement als je als merk zelf niets bijdraagt.
Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Door de merken in ieder geval. Want waar normale gebeurtenissen als wintertijd er soms al aan de haren bij gesleept worden, is dat met Movember helemaal het geval. Wat mij betreft is het namelijk een no go om goede sier te maken met een charitatief evenement als je als merk zelf niets bijdraagt.
Gelukkig heeft KLM dit begrepen en liet het vrijdag niet bij alleen een grappig plaatje van “een kale M”. KLM heeft namelijk zijn eigen Mo Team. Rogier Reker, social content specialist bij KLM, geeft aan dat de post spontaan ontstond op de dag zelf. “Vooruitwerken is niet altijd mogelijk, en je wilt het sentiment van het moment ook zo goed mogelijk te pakken krijgen. Snel schakelen is iets waar we bij KLM inmiddels erg goed in zijn geworden.”
Rogier is vooral te spreken over het feit dat het Mo Team een initiatief is van de eigen medewerkers: “Ik werd een paar dagen geleden benaderd door een aantal piloten. Ze wilden meedoen met Movember, hadden al een team aangemaakt en vroegen of wij daar op social media iets mee konden doen. Zelf wilde ik ook graag meedoen, omdat ik het een prachtige vorm vind van aandacht vragen voor een belangrijk onderwerp. En het past ook goed bij social media. We doen graag iets wezenlijks met ons bereik en onze fans.”
Inmiddels heeft het team twintig leden en staat het 56e in de ranglijst met een voorlopige opbrengst van 312 euro, maar dat moet natuurlijk nog meer worden. Daarom staat elke dag een member van het team centraal op Twitter.