5 november 2013 | Gonnie
3Tweet
De favoriete inhaker van Martijn Konings
Elke week besteden we aandacht aan de favoriete inhaker van iemand uit het vak. Deze week: Martijn Konings.
Martijn is sinds heel kort freelance creative, onder andere bij Boomerang Create in Amsterdam. Boomerang Create verzorgt de Facebookcontent van vele grote merken zoals Heineken, WNF, Heinz, Samsung, Philips, Mediamarkt en Vodafone.
Verder noemt Martijn zichzelf kunstenmaker, mediajunk en wannabohémien, part-time superheld en full-time dromer, heeft hij graag verf aan zijn handen en draagt hij liever Air Jordans dan een stropdas.
Dit is de favoriete inhaker van Martijn:
Opdrachtgever: Heineken
Bureau: JWT Milan
Jaartal: 2009
Medium: Guerrilla met bijbehorende pers en case study
Actuele gebeurtenis: Champions League 2009
“Ik heb helemaal niks met voetbal, maar van deze actie van Heineken rondom de Champions League finale 2009 krijg ik letterlijk kippenvel. Op een goede manier. Voor de mensen die hem niet kennen, een korte omschrijving: een aantal vrouwen, collega’s, leraren en bazen wordt ingeschakeld om die ene enorme voetbalfan in hun omgeving uit te nodigen voor een ‘klassiek poëzieconcert’ op 21 oktober, de dag van de Champions League Finale. Niemand van de gevraagde mannen wil mee natuurlijk, maar een aantal mannen kan of durft geen ‘nee’ te zeggen tegen hun liefje of hun baas. Dus ze gaan toch mee naar het concert.
Ik wil het einde niet voor je verpesten, dus misschien is nu een goed moment om het filmpje te bekijken. Mag je daarna weer verder lezen, goed?
De hele actie werd live uitgezonden op Sky Sport en door 1,5 miljoen mensen bekeken, miljoenen mensen zagen hem in andere tv-programma’s. Het trok in 2 weken tijd 5 miljoen extra bezoekers naar de Heineken website, en ging als een dolle viraal op social media kanalen. Let op: Dit was vier jaar geleden, dus toen waren Twitter en Facebook nog láng niet zo groot als nu, maar toch.
Heineken heeft er in de jaren een soort van traditie van gemaakt om een grote stunt uit te halen rondom de Champions League finale, maar zo mooi als deze zullen ze nooit meer worden. Het compleet op het verkeerde been zetten van de voetbalfans, en ze daarna verrassen met de videobeelden gecombineerd met het strijkkwartetje wat de Champions League-tune begint te spelen. Op het moment dat de voetbalfans doorhebben dat ze tóch de Champions League finale gaan kijken, positioneert Heineken zich als ‘de allerbeste vriend’, je betrouwbare maatje die je nooit in de steek laat.
Dit is volgens het boekje. Zó moet het.”
Kleine rectificatie: Ik werd erop gewezen dat het niet om de finale ging, maar om een poulewedstrijd. Zoals ik al zei: Ik heb he-le-maal niks met voetbal.
Gewijzigd.
Pingback: De Digitale Media van 11 november 2013 « Radiorubriek: De Digitale Media