22 november 2013 | Tim
0Tweet
Inhaken met pompoenen, pepernoten en kerstballen
Zo, met de feestdagen in het vooruitzicht wilde ik toch nog even terugkijken naar Halloween. Nog niet zo lang geleden schreef Gonnie nog een stukje over de overkill aan inhakers, waarbij het merken vooral te doen lijkt om likes te scoren door in te haken op vrijwel alle zon- en feestdagen. De relevantie met het merk, het aangaan van de interactie of het creëren van een brand utility schijnt er niet toe te doen.
Desondanks trapten er afgelopen week dus toch weer meerdere merken in dezelfde valkuil. Gelukkig zijn Gonnie en ik niet de enige die zich hier aan storen.
Het dubieuze inhakersniveau van #halloween2013. #inhaker #halloween pic.twitter.com/2zbtQIpGpP
— Bart van den Bergh (@bartvandenbergh) October 31, 2013
Een kort overzicht
Ik snap best dat je als merk af en toe moet werken aan je engagement of je social presence, maar probeer in ieder geval relevant en onderscheidend te zijn. Met de decembermaand in het vizier – waarin de ene feestdag de andere opvolgt – hoop ik dat sommige merken toch net wat meer zullen doen dan tijdens Halloween. En weet je als merk niets origineels of relevants te verzinnen? Sla dan gerust eens een dagje over…
Betere voorbeelden
En als je dan toch persé moet inhaken op een dergelijke gebeurtenis. Probeer dan in ieder geval dicht bij je eigen identiteit te blijven. Wellicht niet zo spannend, maar posts als die van KLM of Melkunie passen wel 10x beter deze twee merken dan bovenstaande pompoenen.
Melkunie
De koeien van Melkunie houden wel van een verkleedpartijtje.
KLM
KLM hield het simpel: “Not afraid of flying with us?”
Kortom: Dus niet teveel pepernoten en kerstballen in december, maar verras ons met iets originelers! Telfort en Coca Cola (helaas alleen in Amerika) hebben in ieder geval al een goed voorbeeld gegeven.
Ik ben benieuwd naar jullie mening..