Inspiratie Bloed Oranje

9 december 2013 | Tim

0

De favoriete inhaker van Dennis Knetemann

keknessDe rubriek ‘de favoriete inhaker van’ dendert door en dit maal is de beurt aan Dennis Knetemann.  

Huh wie? Dennis gaat op de twitters door het leven als kekness en is in het dagelijks leven creatief strateeg bij EPIC. Hij vertelt over EPIC en zijn eigen rol: “Bij EPIC geloven we erin dat aan de basis van goede marketing en communicatie altijd een ijzersterk concept ligt. Daarom werken we niet met afdelingen, maar met conceptteams. Teams met talentvolle creatieven uit verschillende disciplines die met elkaar alles in huis hebben om een ijzersterk concept te smeden. Binnen deze conceptteams ben ik verantwoordelijk voor strategie en de vertaling naar creatieve output. “

Ik ben een groot fan van inhakers, maar neig door de overkill juist steeds vaker af te haken

“Hoewel ik een groot fan ben van inhakers, een prima moment om je merk (tijdelijk) onder de aandacht te brengen van de consument, neig ik door de overkill juist steeds vaker af te haken. Met name de inhakers op actuele gebeurtenissen: vrijdag de dertiende, prinsjesdag, het ingaan van de wintertijd, het weekend… je moet op deze momenten niet alleen heel erg je best doen om op te vallen, maar je blijft waarschijnlijk on top of mind tot de volgende inhaker verschijnt. Daarom houd ik ook veel meer van onverwachte en doordachte inhakers, zoals Rik toe Water over Unox en het koude weer vertelt. Briljant.”

Dennis koos voor de volgende inhaker:

Opdrachtgever: Nike
Bureau: Wieden + Kennedy
Jaartal: 2010
Medium: Welk medium niet?
Actuele gebeurtenis: WK-voetbal 2010 in Zuid-Afrika

“Mijn favoriete inhaker (lees: campagne) is dan ook ’Bloed Oranje’ van Nike tijdens het WK Voetbal van 2010 in Zuid Afrika. Geen onverwachte inhaker, maar wel goed doordacht. Het WK was niet alleen een sportief spektakel, maar ook een battle of the brands. Terwijl Adidas hoofdsponsor van het WK was, heeft Nike deze wereldkampioenschappen voor mij gedomineerd. Drie belangrijke redenen hiervoor in mijn ogen zijn: ze haken in op emotie, vertellen een verhaal dat aansluit bij hun merk en hebben geen middel/medium geschuwd.

’Bloed Oranje’ is eigenlijk de lokale inhaker van de internationale ’Write The Future’ campagne. Nike weet hierin als geen ander op een waanzinnige manier de nationale trots, vechtlust en eenheid in één manifest samen te vatten. De aftrap van een campagne die bol staat van emotie, waarmee ze het hart van menig (niet-)voetbalfan hebben weten te raken. De plek waar elk merk van droomt, toch?

Door de brede inzet van middelen (tv, print, online, etc.) heeft Nike op fantastische wijze niet op één moment gepiekt, maar een maand lang het volledige WK van Nederland geclaimd. En natuurlijk hielp het geluk Nike ook een handje: Oranje haalde de finale.

Tegelijkertijd werd ’Bloed Oranje’ ook flink ondersteund door de internationale campagne, waardoor deze campagne zo perfect aansluit bij het merk Nike. Het gaat over sportiviteit, vechtlust en alles uit jezelf halen voor dat ene, ultieme doel: wereldkampioen worden. Dat is helaas net niét gelukt, maar volgend jaar proberen we het gewoon weer in Brazilië. En hopelijk weer met Nike.”

 

Bekijk hier de internationale campagne ‘Write The Future’.



Tags: , , ,

Geschreven door

Tim

Geboren in 1986 op de dag die toen nog bekend stond als Koninginnedag. Half Belgisch, half Nederlands. Van jongs af aan verknocht aan televisie. Later aan computers, gadgets, internet en social. Heeft vrijwel iedere serie en/of tv-programma wel eens gezien. Houdt van nieuws, trends, social media, alles wat met sport te maken heeft en is waarschijnlijk als enige Eindhovenaar fervent Ajax-supporter. Je kunt Tim volgen op Twitter, LinkedIn en Google+.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief