Tweet
De favoriete inhaker van Michael Kouwenhoven
De favoriete inhakers van de kenners, met deze keer de keuze van Michael Kouwenhoven.
Michael is art director bij reclamebureau Rapp. Samen met Dimitri Hubregtse werkt hij voor klanten zoals KLM, Ziggo en Centraal Beheer. In de avonduren en weekenden runnen ze samen het prachtige blog Pop The Campaign, waar ze bloggen over hoogstaande creatieve campagnes en concepten. Uit Nederland, maar internationaal prijswinnend werk. Ik vind Michael en Dimitri de meest sympathieke jongens uit het wereldje. Waarschijnlijk omdat ze superinteger zijn, en daardoor ook veel te bescheiden.
Michael is geen fan van – wat hij noemt – ‘tijdelijke inhakers’: “Begrijp mij niet verkeerd, door de jaren heen zijn er juweeltjes van inhakers gemaakt door prachtige merken als Unox en Heineken. Neem bijvoorbeeld Bertje van TBWA, nog steeds een ijzersterke uiting. Maar ik zoek meer dan een plaatje op Facebook of een advertentie in een dagblad. Geen los idee maar een gedachte die langer houdbaar is of waar verschillende middelen zodanig op elkaar inspelen dat het een ijzersterke campagne wordt. En die zijn er helaas niet in overvloede.”
Dit is de favoriete inhaker van Michael.
Opdrachtgever: American Express
Bureau: Crispin, Porter & Bogusky (Miami, USA)
Medium: Van offline tot online
Jaartal: Sinds 2010
Actuele gebeurtenis: Elke zaterdag na Black Friday
“Ik kies voor American Express. In 2010 haakte zij in op Black Friday, de dag waarop alles, maar dan ook echt ALLES in de uitverkoop is. Lange rijen, schreeuwende massa’s en lege schappen. Maar vooral de grote shoppingmalls profiteren van deze dag. De kleine ondernemer zag amper nieuwe klanten en profiteerde nauwelijks. Daarom lanceerde American Express (in samenwerking met reclamebureau Crispin Porter & Bogusky) Small Business Saturday. De dag waarop consumenten worden aangespoord om hun lokale ondernemers te steunen met een kleine aankoop en ze daarmee boven water te houden in de kwakkelende Amerikaanse economie. En elk jaar groeide deze dag stukje bij beetje groter tot het uiteindelijk een officieel erkende feestdag werd in 2012.
Wat ik er mooi aan vind, is dat American Express als creditcardmaatschappij echt de helpende hand biedt aan kleinere ondernemers. Waarschijnlijk verdienen ze veel meer geld met Black Friday, maar Small Business Saturday oogst zoveel lof en sympathie dat zelfs president Obama erop uittrok en een aankoop deed bij een kleine ondernemer.
Deelnemende ondernemers krijgen allemaal een promotionele toolkit waarmee zij hun lokale marketingactiviteiten kunnen afstemmen op deze dag. Met bijvoorbeeld gepersonaliseerde posters om op te hangen in de winkelruit. Een handleiding om snel en gemakkelijk een Facebookpage en Foursquareplek aan te maken en zelfs een URL om eigen Youtube spots mee op te nemen. Echt een initiatief dat verder gaat dan alleen winst maken. Ondernemers worden er daadwerkelijk mee geholpen.
En het einde is nog niet in zicht. Small Business Saturday werd in 2013 herhaald en het was wederom een succes.”