28 december 2013 | Gonnie
1Tweet
Een selectie van 6 handige inhaakkalenders voor 2014
Als merk moet je always on zijn, met leuke content voor op je social mediakanalen. Een content- of inhaakkalender kan hierbij helpen. Als het lukt om met je merk onderdeel te worden van een trending topic, kan je content heel wat meer bereik behalen. Maar let op: zorg er wel voor dat je een relevante link kunt vinden tussen je merk en de actuele gebeurtenis waar je op inhaakt. Ben jij de enige die met deze inhaker had kunnen komen? Dan zit je goed. Een andere tip is om in te haken met meer dan een Facebookplaatje, zodat je inhaker minder vluchtig wordt. Of nog beter: richt je organisatie zo in dat je heel snel kunt schakelen bij een onverwacht gesprek van de dag. Zie hier een aantal goede voorbeelden van kalenderinhakers: Prinsjesdag, vrijdag de 13e, Gay Pride, Moederdag en Pasen.
Hieronder vind je een selectie van vijf nuttige inhaakkalenders. De volgorde is willekeurig: elke kalender heeft zijn eigen voor- en nadelen.
1. De contentkalender van Buzzcapture
Op deze contentkalender staan de belangrijkste gebeurtenissen van 2014. Dat maakt de kalender erg overzichtelijk, maar het zou kunnen dat je een ‘kleinere gebeurtenis’ mist die wel heel erg goed past bij je merk. Je kunt de contentkalender hier downloaden.
2. De inhaakkalender van Yoursocial
Ook deze inhaakkalender bevat alleen de basisinhaakdagen: Minder handig voor als je uniek wilt zijn. Wel handig als je er gewoon geen eentje wilt missen.
3. Upcoming
Iedereen kent Upcoming als de site met de grappige listicles, maar erachter zit een behoorlijk vernuftige techniek, waardoor men er altijd weet wat op dit moment het meest gedeeld wordt in Nederland. Zo ben je dus altijd op de hoogte van de laatste en meest actuele trending artikelen en memes. In de app zitten in de balk onderin twee tabs: ‘Trending in NL’ en ‘Trending video’.
Natuurlijk gaat het hier niet echt om een inhaakkalender waarmee je content vooruit kunt plannen en produceren. Maar zeg nou zelf: de inhakers op onverwachte trending topics zijn natuurlijk het allerleukste.
4. De #OwnTheMoment planner van Twitter
Het realtime medium is natuurlijk Twitter. Daarom – en ook om merken rond events te laten adverteren – een interactieve kalender gemaakt. Het is een internationale, ietwat Brits georiënteerde kalender – waarbij je events in je eigen Gmail- of Outlookagenda kunt zetten.
5. De issuekalender van de Issuemakers
De issuekalender is een stuk uitgebreider dan de kalenders van Yoursocial en Buzzcapture. Ook weken en maanden met een bepaald thema worden genoemd. De issuekalender bevat bovendien meer maatschappelijke issues, met de kans voor merken om daadwerkelijk waarde toe te voegen. Je kunt de kalender gratis aanvragen, of open hier de kalender in pdf.
6. Zapaday
De ultieme inhaakkalender is die van Zapaday. Je kunt de kalender als app op je telefoon zetten, of raadplegen op de site. Wat handig is op de site, is dat je er je eigen dashboard aan kunt maken met een selectie van inhaakmomenten die voor jou of je klanten relevant zouden kunnen zijn. Dit is ook wel nodig: de kalender is open en internationaal en daarom zo uitgebreid dat je makkelijk het overzicht zou kunnen verliezen. Gelukkig kun je ook events per categorie bekijken, zoals entertainment en sport.
Credits beeld: Monouno – Boomerang Create
Pingback: In 8 stappen content curatie – nibblr