29 december 2013 | Gonnie
0Tweet
Het jaar 2013 in 12 prachtige inhakers
Ook hier een jaarlijstje. Een overzicht van de – volgens ons – meest opmerkelijke trending topics en inhakers van het afgelopen jaar. We horen het graag als er iets mist in dit overzicht. Welke inhaker was volgens jou tekenend voor 2013?
De abdicatie, het Koningslied en de Kroning
Dit inhaakjaar werd natuurlijk bepaald door de nieuwe Koning. Januari begon prachtig met de bekendmaking van de abdicatie van Beatrix. Ondanks dat het een keer moest gaan gebeuren, kwam de aankondiging toch nog onverwacht. En dat gegeven zorgde voor de mooiste inhakers. En die mooiste inhakers zorgden voor de meest gedeelde en meest gelezen post in de geschiedenis van Verse Reclame. En rokende servers: de dag na de bekendmaking was de site enige uren helemaal niet bereikbaar. Ook de post met advies over wat wel en wat niet mag als je inhaakt op het Koninklijk Huis, deed het goed.
Onze persoonlijke favoriet: de inhaker van Unox, die – vanwege de net ingezette dooi – voor een prachtige dubbele inhaker zorgde, die alleen zij hadden kunnen maken.
In aanloop naar de Kroning van Willem-Alexander maakten we ons met z’n allen behoorlijk druk over het Koningslied. Ons massale gekneukel zorgde voor een aantal bijzonder grappige inhakers. De leukste waren een heel subtiele van Albert Heijn en een merkrelevante van Fisherman’s Friend.
Meer dan 60 inhaakcampagnes werden er gesignaleerd rondom de Kroning. Ondanks dat er iets meer tijd was om een campagne voor te bereiden, waren er niet heel veel goede. De meest besproken campagne was de Koningswup van Albert Heijn. De beste campagne volgens ons – geholpen door een logische link – was de KING-sizerol van King pepermunt.
In de toespraak had Willem-Alexander mooie woorden voor zijn moeder. Dit inspireerde Matthijs Haagsman tot het maken van deze inhaker, die door DELA met liefde werd geadopteerd.
Super Bowl en de lichtuitval
Begin februari vond de Superbowl plaats, traditioneel de plek voor spraakmakende tv-commercials en tv-zendtijd die miljoenen kost. Maar het grootste bereik werd niet behaald met paid media, maar met een snelle inhaker van Oreo toen het licht uitviel. Waar snelle social inhakers in Nederland al mainstream waren, ontdekte nu ook de US de impact van real-time marketing.
Paardenkracht
Later die maand was paardenvlees het gesprek van de dag. In Engeland haakte MINI hier briljant op in, in Nederland weten we niet wie de afzender is van de beste inhaker. Een doeltreffend medium, een doeltreffende boodschap. Zo simpel kan het zijn.
Koudste lente in ruim veertig jaar
Met zo’n mooie zomer zouden we bijna vergeten dat het voorjaar maar miserabel was als het gaat om het weer. Op 24 mei was het kouder dan op Eerste Kerstdag eind 2012. Reden voor Unox om de koek en zopiekraam uit de stalling te halen en soep uit te delen op het strand van Scheveningen.
The Royal Baby
In juli wordt Prince George geboren. Een groot aantal mediocre inhakers is het gevolg. Met als uitzondering de voorpagina van – voor de gelegenheid – The Son.
De Koningin van Prinsjesdag
Een oneven jaar heeft altijd een magere inhaakzomer. En dus maken we een sprong naar Prinsjesdag, waar – ondanks dat deze gebeurtenis op de kalender staat – een aantal prachtige uitingen op inhaakten dit jaar. De mooiste vonden wij het afscheid van Martine Bijl bij HAK.
Code Rood
Eind oktober kreeg Nederland te maken met een zware herfststorm. Waar een Amsterdamse makelaar de plank missloeg met zijn inhaker, viel de inhaker van Centraal Beheer beter in de smaak. De storm zorgde namelijk voor schade bij concurrent Delta Lloyd; een inkoppertje is dan snel gemaakt.
De Paasklaas
Een van de meest impactvolle inhakers van dit jaar is een recente: de Sinterklaasinhaker van Alzheimer Nederland.
Pareltjes en favorieten
De leukste posts om te schrijven, zijn de de achtergrondposts, met analyses en tips. Ondanks dat ik niet zo productief was dit jaar, zijn er toch nog drie artikelen aardig gelukt en goed gelezen. Begin dit jaar was een groot aantal mensen het eens met Bram Koster en Danny Oosterveer, die vonden dat de inhaker aan inflatie onderhevig is. Een logisch vervolg was het artikel waarin we tips gaven voor minder vluchtige inhakers: inhakers die meer zijn dan een Facebookplaatje. En we bespraken ook het boek van Urgent Genius: de 7 principes van newsjacking.
Vanwege dezelfde inflatie van inhakers, startten we in mei een nieuwe rubriek: “de favoriete inhaker van“. Om te inspireren, maar ook om te laten zien dat inhakers fantastisch zijn. Inmiddels hebben alweer twintig experts verteld over hun favoriete inhaker. De meest gelezen favorieten zijn die van Maurice van Berkel, Kim Bosman en Martijn Konings. Lees vooral waarom zij vinden dat dit de beste inhakers zijn: erg inspirerend!
2014
Voor volgend jaar hopen we op een geweldig inhaakjaar, met natuurlijk de Olympische Spelen in Sochi en het WK voetbal in Brazilië. Met hopelijk ook veel unieke, relevante en sympathieke inhakers op onverwachte gebeurtenissen. Een heel fijn 2014 gewenst!
Tim en Gonnie
Credits beeld: Maurice van Berkel