7 februari 2014 | Gonnie
2Tweet
6 Sterke inhakers die een statement maken tegen de anti-homowet
Eerlijk gezegd vind ik campagnes rondom de Olympische Spelen altijd een beetje saai. Dat komt omdat de merkwaarden van de Spelen zo braaf zijn, denk ik. En omdat de sponsorregels zo dichtgetimmerd zijn dat ambush marketing bijna onmogelijk is.
Voor deze Winterspelen in Sochi is er echter een trending topic dat zich goed leent voor inhakers: de anti-homowet van Poetin. In dit artikel vind je een overzicht van de sterkste campagnes die een statement maken tegen de Russische president.
XXL Airport Love
De Noorse sportkledingketen XXL maakte deze fantastische, over the top commercial. De commercial werd voor het eerst uitgezonden tijdens de opening van de Olympische Spelen. Het statement van XXL is dat “sport is for everyone, no matter what team you’re on”. In de commercial spelen drie Noorse atleten mee.
Het überhetero biertje ‘Hello, my name is Vladimir’
De Schotse brouwerij BrewDog introduceerde een speciaal biertje onder de hashtag #notforgays. Het is namelijk bier voor überhetero’s. “I am a beer for uber hetero men who ride horses while topless and carrying knives. I am a beer to mark the 2014 Winter Olympics. But I am not for gays. Love wrestling burly men on the Judo mat or fishing in your Speedos? Then this is the beer for you!”
BrewDog zal 50% van de winst aan goede doelen op het gebied van gelijke behandeling schenken. En naar het schijnt, hebben ze ook een doosje opgestuurd naar het Kremlin.
The Glove of Love
Een stel Nederlandse creatieven dat anoniem wil blijven verkoopt voor Amnesty International deze dubbele wanten met daarop het Olympische logo. “This is about the right to love. For men and women. For men and men. For women and women. This is a glove. To cover-up and protect people from an atrocious law in Russia.” De helft van de opbrengst gaat naar Amnesty International.
Gay Mountain
Het Britse Channel 4 heeft voor de gelegenheid het logo een upgrade naar regenboogkleuren gegeven. Ook maakte het een over the top videoclip waarin alle gays succes wordt gewenst op ‘gay mountain’.
De Google Doodle
Op de eerste dag van de Winterspelen maakte de beroemde Google doodle een duidelijk statement.
The Games have always been a little gay
Aldus The Canadian Institute of Diversity.
Via: Marketing Online, Amsterdam Ad Blog en @DesmondDemian
Die laatste doet me erg denken aan een clip van LuckyTV: Sochi 2014 Bareback Qualification Round 1.
Haha, inderdaad. Wat een briljant filmpje!