Merken Heineken Chief Oranje Officer foto 1

10 februari 2014 | Tim

0

Maak kennis met de verse COO van Heineken: Marco van Houwelingen

Een tijdje geleden schreven we een stuk over de opvallende vacature van HeinekenNederlands bekendste bierbrouwer ging namelijk op zoek naar een COO, ofwel Chief Oranje Officer. De man die vandaag naar Sochi vliegt om daar te gaan beginnen aan deze mooie baan, is inmiddels bekend en heet Marco van Houwelingen. Na een strenge selectie die onder meer bestond uit een sollicitatievideo, een gesprek, individuele opdrachten en een afrondende opdracht in een kroeg in Amsterdam, is hij degene die de Oranje troepen gaat aanvoeren op de grootste evenementen op de Oranje-kalender van dit jaar.

Marco is opgegroeid in Bennekom, via een studie in Groningen uiteindelijk in Amsterdam beland en schreef afgelopen jaar een roman ‘Aangeschoten wild’ , waarvoor hij onlangs de CoffeeCompany Book Award ontving. Hij was druk bezig met de marketing van  zijn debuutroman totdat de vacature van COO zijn aandacht trok…

Waarom heb je gesolliciteerd op de vacature?
Marco: “Ik was druk bezig met de marketing van mijn debuutroman toen ik de vacature van Heineken voorbij zag komen en ik hoefde niet echt na te denken. Ik dacht meteen: ‘Dit is te mooi om waar te zijn!’ Zeker voor iemand die zo van sport houdt zoals ik. Heel snel had ik een groep vrienden bij elkaar en binnen een mum van tijd hadden we wat ideeën voor mijn video. Uiteindelijk was de zoektocht naar een camera nog het lastigste karwei, maar via-via-via kon er iemand geregeld worden en dat bleek achteraf een schot in de roos. Op de dag dat we de video op wilde nemen kwam deze cameraman mijn anti-kraakwoning binnen met een camera die al mijn verwachtingen overtrof. Toen hebben we alles meteen opgenomen, want het moest snel, en binnen 3 shots stond het er gelukkig op.”

 

Hoe reageerde je toen je wist dat je was uitgekozen?
Marco: “ Dit is een droom die uitkomt! In deze baan komen eigenlijk enkel toffe, positieve dingen samen. Ik mag reizen naar de mooiste evenementen ter wereld. Ik sta dicht op alle allergrootste sportmomenten van 2014 en ik mag mijn creativiteit binnen Heineken in een prachtig team de vrije loop geven. Daarnaast vind ik het een uitdaging dat ik er mede voor mag zorgen dat het Oranjegevoel uit zijn voegen gaat barsten.”

Waarom pas jij zo goed bij Heineken?
Marco vertelt bescheiden: “Ik denk dat het niet per se ik ben die zo goed bij Heineken past, maar dat meerdere kandidaten zeer geschikt waren.

Maar uiteindelijk kozen ze wel voor jou.
Marco: “Ja, ik denk dat Heineken mij uiteindelijk het beste binnen het plaatje vond passen.

En dan mag je meteen door naar Sochi. Wat vind je zo mooi aan het WK of de Olympische Spelen?
Marco: “Iedereen is uiteindelijk gek van Oranje en we hopen allemaal dat Nederland veel gouden plakken haalt of wereldkampioen wordt. Maar dat typische Oranjegevoel, wat zorgt voor een soort toverslag, waardoor alle neuzen massaal dezelfde richting in wijzen, vind ik echt bijzonder. Oranje zorgt voor een bepaalde verbroedering of saamhorigheid die volgens mij uniek is in vergelijking met andere landen.”

“Het Holland Heineken House is inmiddels een soort cultureel erfgoed geworden.”

Hoe zie jij de relatie tussen Oranje en Heineken?
Marco: “Heineken is al sinds jaar en dag betrokken bij alle grote evenementen en staat sinds ik me kan herinneren altijd vooraan wanneer het gaat om Oranje evenementen. Het Holland Heineken House is hier misschien het beste voorbeeld van en is inmiddels een soort cultureel erfgoed geworden.”

Dat is inmiddels inderdaad een begrip geworden. Hoe zou je het Holland Heineken House omschrijven?
Marco: “Het is een soort ‘home away from home’. Eigenlijk bouwt Heineken met het Holland Heineken House een stukje Nederland in de stad waar de Olympische Spelen plaatsvinden. Het is een plek waar sporters hun successen kunnen vieren met vrienden, familie en vooral de supporters. Op deze plek komt dat befaamde Oranjegevoel maximaal tot uitbarsting.“

Jij gaat natuurlijk ook een rol spelen in het Holland Heineken House. Weet je al hoe deze eruit gaat zien?
Marco: “Op dit moment zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor Sochi. Ik weet ook pas net dat ik deze functie mag gaan doen dus het is allemaal nog redelijk hectisch. De komende dagen gaan we alles concreter maken en wordt mijn rol wat duidelijker. Ik zal in ieder geval vaak aanwezig zijn in het Holland Heineken House.”

En gaat deze rol nog anders zijn tijdens andere evenementen zoals het WK of Koningsdag?
Marco: “De kern zal hetzelfde zijn. De Oranjefeesten nog bijzonderder maken!”

Heineken heeft de laatste jaren altijd rond EK’s en WK’s een gadget gehad. Welke gadget uit het verleden spreekt jou het meeste aan?
Marco: “Eigenlijk vind ik ze allemaal wel leuk. Maar degene die het meest is bijgebleven is de Luidsprekerhoed. Deze had ik op tijdens de laatste WK in Zuid-Afrika en hier heb ik volgens mij tot aan de finale mee op mijn hoofd gelopen. ”

Komend jaar komt er natuurlijk een nieuwe gadget voor Brazilië. Kun je hier al iets over vertellen?
Marco: “Nee, eigenlijk niet. Ik heb er nog niet echt iets over gehoord en heb er tot dusverre ook niet veel mee te maken gehad.”

Heineken Chief Oranje Officer foto 3

Als alle Oranje-evenementen achter de rug zijn en jouw jaar als COO erop zit, wanneer kun jij dan spreken van een geslaagd jaar?
Marco: “Het ligt natuurlijk voor de hand om te zeggen dat als Nederland wereldkampioen wordt of een x-aantal medailles wint mijn jaar geslaagd is. Maar ik vind dat mijn jaar als COO pas echt geslaagd is, wanneer ik samen met het team van Heineken ervoor gezorgd heb dat de Oranjefeesten nog mooier zijn geweest dan ooit tevoren. Ik wil daadwerkelijk iets toe hebben kunnen voegen voor de Oranjesupporters.  Uiteindelijk ben ik slechts een instrument om ervoor te zorgen dat het legioen een nog mooier Oranjejaar ervaart.”

Is het mogelijk dat er nog een vervolg komt bij een succes of  is dit slechts een project?
Marco: “Daar kan ik nog niet veel over zeggen. We hebben nog geen concrete datum afgesproken. Daar moeten we het nog over hebben.”

Anders kun je altijd nog een boek gaan schrijven…
Marco: “Haha ja, ik zal voldoende avonturen gaan beleven komend jaar, dus dat is zeker niet uitgesloten.”

Naar aanleiding van dit interview spraken we ook even met Rob van Griensven, senior Brand Manager Heineken, over de combinatie Oranje en Heineken, de functie COO en waarom deze zo goed binnen de Heineken-filosofie past.

Rob legt uit: “De combinatie Heineken en Oranje is tegenwoordig eigenlijk vanzelfsprekend. De traditie van Heineken en Oranje gaat inmiddels al jarenlang terug. Zo is Heineken al zo’n 15 jaar sponsor van de KNVB en bestaat het Holland Heineken House al meer dan 20 jaar. Daarnaast haakt Heineken al sinds jaar en dag in op het Oranjegevoel. Afgelopen week werd dit trouwens nog bevestigd door een onderzoek van Telegraaf Media Groep waaruit bleek dat Nederlanders van alle merken Heineken op nummer één zetten wanneer het gaat om een associatie met Oranje.

Hoe komt dit?
Rob: “Heineken is een merk dat inmiddels de hele wereld al heeft gezien en dat is vergelijkbaar met de mentaliteit die van oudsher ingebakken zit bij Nederlanders. Bij ons gaan dominees en koopmannen hand-in-hand en dat kwam onder meer tot uiting in een flinke handelsdrift. Tegenwoordig staan Nederlanders nog steeds bekend om hun open houding naar de wereld. Eigenlijk is Heineken een iconisch exponent van Nederland en de bijbehorende mentaliteit.“

Eigenlijk is Heineken een iconisch exponent van Nederland en de bijbehorende mentaliteit

En bier en sport? Hoe verklaar je dat?
Rob: “Sommige mensen zullen Heineken misschien niet direct met sport associëren. Maar Heineken is dan ook niet direct sponsor van de sporters, maar des te meer van de supporters. De COO is een verlengstuk van dit Oranjelegioen. Het is zijn taak om ervoor te zorgen dat deze supporters een nog mooier Oranjefeest ervaren en zich nog trotser voelen om Nederlander te zijn.

En de functie van Chief Oranje Officer sluit hier dan goed op aan?
Rob: “Inderdaad, de COO past hier heel goed bij. Heineken kijkt graag met een knipoog naar de wereld en we moeten het allemaal niet te serieus nemen. Zeker in tijden zoals nu waarin we te maken hebben met dure titels als CEO, COO of CTO. Heineken is een merk wat innovatief, slim en gevat grappig wil zijn en dat hebben we proberen te vangen in deze functie.”



Tags: , , ,

Geschreven door

Tim

Geboren in 1986 op de dag die toen nog bekend stond als Koninginnedag. Half Belgisch, half Nederlands. Van jongs af aan verknocht aan televisie. Later aan computers, gadgets, internet en social. Heeft vrijwel iedere serie en/of tv-programma wel eens gezien. Houdt van nieuws, trends, social media, alles wat met sport te maken heeft en is waarschijnlijk als enige Eindhovenaar fervent Ajax-supporter. Je kunt Tim volgen op Twitter, LinkedIn en Google+.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief