11 februari 2014 | Gonnie
0Tweet
De favoriete inhaker van Melina Contreras Calvelo
Deze week: de favoriete inhaker van onze kersverse blogger Melina Contreras Calvelo.
Melina is bezig met haar Master Persuasive Communication aan de UvA en schrijft haar afstudeerscriptie over inhakers.
Waarom inhakers? “Tijdens een van de borrels met vriendinnen kwam het onderwerp inhakers voor de zoveelste keer voorbij. ‘Vertel eens, hoe zit dat nou met inhakers?’, vroeg ik een vriendin die bij een reclamebureau werkt. ‘Maken jullie die of doet het merk dat zelf? Wat denk je dat het voor een merk doet? Zouden mensen alleen de grap herinneren of ook het merk?’
De vraag van mijn vriendin ‘Waarom gebruik je dit niet voor je scriptie?’, zorgde ervoor dat ik het ontwerp pitchte. Mijn begeleider was impressed en mijn studiegenoten baalden: ‘waarom ben ik niet op dit onderwerp gekomen’.”
Met de kennis van en liefde voor inhakers zit het dus wel goed. Dit is Melina’s favoriet:
Opdrachtgever: Hema
Bureau: n.v.t.
Jaartal: 2013
Medium: Facebook
Actuele gebeurtenis: Valentijnsdag
“De afgelopen maanden heb ik aan wie het maar horen wilde, verteld over mijn afstudeerscriptie. De vraag ‘Waar schrijf je je scriptie over?’ werd dan ook regelmatig gesteld. Mijn antwoord ‘Ik kijk naar de effectiviteit van inhakers’ bleek voor een hoop verwarring te zorgen. ‘Inha—wattuh?’.‘Inhakers, dat zijn advertenties die met een boodschap inhaken op de actualiteit’. Ik zag de vraagtekens boven hun hoofd vermenigvuldigen. ‘Een voorbeeld dan maar?’
‘Hema bijvoorbeeld. Die haakte in op Valentijnsdag met een post waarin enkel een hart te zien is en een prijs van €0,-. Zo simpel, geniaal toch?’ Als hopeloze romanticus heb ik gek genoeg een hekel aan Valentijnsdag, veel te commercieel. Juist daarom vind ik deze inhaker van de Hema leuk. De liefde is onbetaalbaar! De liefde is gratis!
Zo werd deze inhaker, die ik keer op keer als voorbeeld gebruikte, mijn favoriete inhaker. Met Valentijnsdag voor de deur hoop ik meer van dit soort subtiele inhakers. Het gaat niet om de chocolade, de bloemen of de kaartjes. Het gaat om de liefde.”