15 mei 2014 | Gonnie
2Tweet
ING WK-campagne draait om de vraag: ‘Wat gaat het worden?’
Op de dag van een WK-wedstrijd van Oranje stelt heel Nederland elkaar de vraag: ‘Wat gaat het worden?’ Deze vraag staat centraal in de WK-campagne van ING, en op een behoorlijk slimme manier. Op de website watgaathetworden.nl kan heel Nederland zijn of haar voorspellingen voor de wedstrijden geven. Deze voorspellingen dienen vervolgens als content voor de campagne. In de uitingen wordt telkens onthuld wat Nederland heeft voorspeld.
De commercial is gemaakt door JWT en bestaat uit drie delen. Alle delen spelen zich af in een favela in Rio de Janeiro. In Brazilië dus, het land waar ‘de liefde voor voetbal overal voelbaar is.’ ING claimt diezelfde liefde voor voetbal te hebben: oranje is liefde voor voetbal, oranje is ING. De eerste commercial toont 32 voetballertjes uit de favela, die hun eigen WK spelen.
Bij de aftrap van het WK start de tweede commercial, waarin een samenvatting te zien is van de leukste momenten uit de favelawedstrijdjes. Aan het einde van beide commercials nodigt Evert ten Napels je uit om je voorspelling te delen.
De derde commercial is te zien aan het einde van het laatste reclameblok voor elke WK-wedstrijd van Oranje. Hierin is de voorspelling van Nederland te zien, zoals ingevuld op watgaathetworden.nl. De voorspellingen vormen dus content voor de campagne. Ik heb begrepen dat ook bekend wordt gemaakt welke leeftijdsgroep bijvoorbeeld het meest optimistisch is. En in advertenties in de lokale kranten wordt de voorspelling van die regio gebruikt. Waar bij de meeste campagnes achterover wordt geleund zodra deze is ingepland, ontwikkelt ‘Wat gaat het worden?’ zich nog tijdens het WK. I like.
rf
ik weel mee naar het wk