Inspiratie Schermafbeelding 2014-05-15 om 10.57.03

15 mei 2014 | Gonnie

0

Stefanie Crone van Upcoming: “Je kunt eigenlijk overal een lijstje van maken”

Tijdens de Newsjackathon doen we een Upcoming-ronde. Deelnemers hebben tijdens deze ronde drie uur de tijd om een Upcoming-lijstje te maken over een trending topic. Voor aanvang van deze ronde vertelt Stefanie Crone over succesvolle inhaaklijstjes, zoals Upcomings eerste virale knaller over GTST-fans die Beatrix een kutwijf noemden en het wetenschappelijke bewijs dat linkshandigen beter zijn in alles.
We stelden haar alvast een aantal vragen.

Scoren lijstjes die inhaken op een actuele gebeurtenis beter dan gewone lijstjes?
‘Als het echt gaat om een trending topic waar heel Nederland over praat, dan gaan deze lijstjes echt wel harder. Ik denk dat dit komt omdat mensen er al met elkaar over hebben gesproken. Je ziet dat ook op Facebook: daar gaan mensen elkaar taggen, zo van: “Hier hadden wij het laatst over!” Je zag dit deze week met het Bavariajurkje: mensen waren verbolgen over de maat 34 tot 40, terwijl de gemiddelde Nederlandse vrouw maat 42 heeft. Dit is een aloude discussie en dus herkenbaar voor veel mensen.

TV-programma’s waar veel mensen het over hebben, doen het ook goed in lijstjes, bijvoorbeeld ‘Ik heb het nog nooit gedaan‘ en ‘From Russia with love‘. Ik maakte laatst ook een lijstje over de terugkomst van de Winner Taco. Op de redactie haalde iedereen z’n schouders op omdat ze het niet kenden, maar ik wist dat veel mensen het ijsje misten. Er was zelfs ooit een ‘We willen de Winner Taco terug’ Hyve. Als je inhaakt op zo’n sentiment, sturen mensen het door naar anderen met wie ze het ooit hebben gehad over de Winner Taco.

Als een onderwerp wel actueel is, maar (nog) niet trending, dan geven we in een lijstje altijd aan wat de context is. Op die manier is een lijstje ook leuk voor mensen die het nieuws hebben gemist. Bijvoorbeeld bij het lijstje over #yolanthetweet. Dan zeggen we: “Dit is de tweet waar het allemaal mee begon”. Maar een lijstje moet natuurlijk ook stand-alone leuk genoeg zijn.’

Hoe zorg je ervoor dat je geen topics mist? En wat gebeurt er op de Upcoming-redactie als er iets trending dreigt te worden?
‘We beginnen de dag met de kranten en we hebben ons eigen systeem dat continu 150 Nederlandse nieuwssites scrapet. Verder volgen we natuurlijk veel mensen op Twitter en kijken op sites als Reddit naar leuke plaatjes. Als we een trending topic ontdekken, gooien we het in de groep: “Hé, hebben jullie dit gezien?” Soms heeft iemand meteen een idee en gaat ermee aan de slag, soms gaan we ook even brainstormen. Degene die het lijstje maakt, moet er meteen het juiste gevoel bij hebben.

Onze redactie en de content kings en queens hebben een bepaalde blik op de wereld. Ze ergeren zich net even aan andere dingen. We zaten een keer te lunchen en keken naar buiten, waar het hard regende. Iemand zei: “Maar het is wel goed voor de plantjes.” En hop, daar was een nieuw lijstje geboren met tekenen dat je oud wordt. Eigenlijk zit overal wel een lijstje in.

Sommige dingen laten we wel voorbijgaan, te heftige dingen bijvoorbeeld. Alhoewel we ook een In Memoriam voor Prins Friso hebben gemaakt, en een lijstje met foto’s van de rellen in Oekraine. We willen mensen laten zien wat er gaande is, en dat kan ook zonder een zwaar opiniestuk. We denken altijd na over de vraag: “Willen mensen dit delen?”‘

Waar moet een goed Upcoming-lijstje nog meer aan voldoen?
‘Het sentiment moet kloppen. Je moet precies weten hoe de massa erover denkt, terwijl de massa dit eigenlijk zelf nog niet wist. Als een grote groep zich begint te ergeren aan de bitstrips in de Facebook timeline, zijn wij de eersten die hierover een lijstje maken. De quiz “Is het een hipster of is het een zwerver?” is ook een goed voorbeeld.

Verder: spreek een specifieke groep aan die zich ergens mee identificeert. Lijstjes over een specifieke stad of dialect doen het erg goed, en nostalgie ook. Als het gaat om het design van je lijstje, gebruik vooral visueel aantrekkelijke afbeeldingen. Gebruik geen stockfoto’s, maar foto’s van echte mensen. Gebruik alleen tekst als het iets toevoegt. En bedenk dat je titel het enige is dat te zien is op Twitter, deze moet aansprekend genoeg zijn om erop te klikken. Tot slot, wat goed werkt, gebruik BN’ers in je lijstje. Een mention op Twitter kan zorgen voor een hoop retweets.’



Tags: ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief