Social media Marc de Vries Twitter

26 mei 2014 | Gonnie

0

Marc de Vries: “Twitter is het meest actuele platform dat er is”

Eén van de belangrijkste strategische speerpunten van Twitter is het real time karakter van het platform.  Twitter is waar de trending topics en memes ontstaan en waar de snelste en meest spitsvondige inhakers worden bedacht. We zijn dan ook erg blij met de Twitterronde tijdens de Newsjackathon, onder leiding van Twitter’s Head of Brand Strategy Ahsley Vinsen.

We spraken alvast met Marc de Vries, country manager van Twitter, die inhaaktips geeft voor het aankomende WK.

Waarom is Twitter hét inhaakplatform?
De Vries: “Twitter is naast het meest openbare, ook het meest actuele platform dat er is. Alles is van iedereen te lezen, het is ongefilterd, en door het ontbreken van een algoritme zie je de tweets zo goed als real-time. Verder ontstaan de trending topics op Twitter. Belangrijke zaken worden massaal besproken en adverteerders kunnen op deze discussie inhaken.

Tijdens het WK kijkt heel Nederland samen tv. Twitter is een heel natuurlijk tweede scherm bij TV, daarop is iedereen een bondscoach. Als je Twitter snapt als marketeer en iets informatiefs of humoristisch deelt op het juiste moment, kan het heel snel gaan. Je krijgt dan heel veel free publicity en het doet veel voor je merkwaarde.

In de VS tuigen we zogenaamde ‘Live Studio’s’ op met merken tijdens grote evenementen, zoals de Superbowl. Naast marketeers, creatieven en mensen van legal, zijn daar vaak ook medewerkers van Facebook en Twitter aanwezig. Zij kunnen meteen campagnes live zetten en bijsturen, en advies geven over welke copy het beste werkt.”

Wat levert een tweet op als deze inhaakt op de actualiteit?
“Bij Twitter gaat het om het verspreiden van de juiste boodschap onder de juiste doelgroep op het juiste moment. Een tweet wordt meestal gezien door 15% van de followers, daarna is de tweet uit de timelines verdwenen. Met een promoted tweet kun je meer mensen bereiken: je kunt bijvoorbeeld targeten op de rest van je volgers, maar ook op look-a-likes van je volgers of op mensen die over Nederland-Spanje praten.

Waar de clickrate van een gewone display banner 0,05 procent is, is de engagement rate van een promoted tweet stukken hoger. Gemiddeld klikt 2 tot 3% op iets in de advertentie, bijvoorbeeld de thumbnail, of de reply- of retweetknop. De promoted tweets van Samsung die live gingen vlak na de gouden medailles van Wust en Kramer, behaalden een engagement rate van maar liefst 20 procent. Het mooie is dat je door het promoten van goede content op Twitter extra veel bereik behaalt. Earned door paid.”

De promoted tweets van Samsung waren onderdeel van een Twitter Amplify campagne. Kun je uitleggen wat zo’n campagne inhoudt?
“In een amplify-campagne koppelen we een adverteerder aan een broadcaster van kwalitatieve videocontent. In dit geval werden tweets van de NOS gepromoot door Samsung. Eigenlijk komt het neer op billboarding, maar dan op Twitter: “Deze tweet is mede mogelijk gemaakt door…”.

Heb je tips voor adverteerders die willen inhaken op Twitter?
“We hebben een planning grid voor het WK ontwikkeld: met aan de ene kant always on content, en aan de andere kant van de matrix de events. Met een newsroom of een ‘Live Studio’ zorg je ervoor dat je voorbereid bent op het onverwachte. Je weet wanneer Van Gaal zijn selectie bekendmaakt en je weet dat hierover veel gediscussieerd gaat worden. Toen de Engelse selectie bekend werd gemaakt, kreeg de Engelse voetbalbond 25.000 retweets.

Maar ook de onverwachte momenten kun je voorbereiden. Specsavers wacht bijvoorbeeld op momenten die passen bij de pay-off ‘Should’ve gone to Specsavers’. Toen de scheidsrechter tijdens de wedstrijd Engeland-Oekraine tijdens het EK in 2012 een blunder maakte, waren ze er heel snel bij. Met zo’n inhaker zul je een enorm organisch bereik creëren.”

Plan for the Moment @TwitterNL

Handige informatie
- De WK2014 toolkit, met het speelschema, infographic over Nederlandse Twittergebruikers en voetbal en global stats rondom #WK2014/ #brasil2014 op Twitter
- Twitter hield in mei een Voetbal webinar dat hier na te luisteren is
- Voor alle inhaakmomenten is er de Twitter Own the Moment kalender



Tags: , ,

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief