29 mei 2014 | Gonnie
0Tweet
Hoge deelname aan WK-acties ondanks lage oranjekoorts
Uit onderzoek van Trendbox in opdracht van de Oranjebarometer blijkt dat de oranjekoorts nog niet erg op gang is gekomen. Een basisinteresse is er wel: ongeveer de helft van Nederland is geïnteresseerd in het toernooi. Dit was voor aanvang van het WK 2010 echter 57 procent. Op een schaal van 1 tot 100, gebaseerd op gegevens over interesse, attitude en gedrag, werd een maand voor aanvang van het toernooi een oranjetemperatuur van 31 graden gemeten. Dit is een duidelijk geval van onderkoeling als je het vergelijkt met het EK 2012 in Polen en Oekraïne (35°) en het WK in Zuid-Afrika van 2010 (37°).
De verwachtingen ten aanzien van de prestaties van Oranje zijn dan ook niet erg optimistisch. Slechts eenderde twijfelt er niet aan dat het team van Louis van Gaal de poulefase overleeft. Slechts 5 procent rekent op de wereldtitel. Dat is de laagste score van de laatste zes EK’s en WK’s.
Oranjekoorts begint steeds later
Trendbox volgt al sinds 1990 de ontwikkeling van oranjekoorts voor en tijdens de grote voetbaltoernooien en daaruit blijkt: de consument komt steeds later op gang. Een eerste echte koortspiek is niet eerder te verwachten dan begin juni, kort voor de openingswedstrijd. Die zet dan door tijdens de poulewedstrijden, als naar verwachting één op de drie Nederlanders zijn normale leefpatroon aan het toernooi heeft aangepast: eten voor de tv (17%), kijken in de horeca (11%) en meer op bezoek bij vrienden/familie (10%).
Méér deelname aan WK-acties
Tegen de geschetste trend in hebben op dit moment al wel méér mensen (11%) meegedaan aan een WK-inhaakactie dan een maand voor aanvang van het WK in Zuid-Afrika (8%). De verklaring daarvoor is dat het aanbod van acties ditmaal eerder op gang is gekomen dan in 2010. Het zou na de lastige poulefase immers zo maar eens klaar kunnen zijn met Oranje, en dan kun je er met je actie als fabrikant of detaillist maar beter vroeg bij zijn. Alle omzet tijdens het WK is dan mooi meegenomen.
Heineken heeft de populairste actie
Met hun inhaakacties proberen bedrijven vaak ook om een sterk Oranjegevoel te creëren. Tot op heden is dat Heineken volgens de consument het beste gelukt. Dat lijkt mij vrij logisch: Heineken startte behoorlijk vroeg met de WK-campagne en consumenten krijgen het Sambashirt bij een krat bier, zonder dat ze er verder iets voor hoeven te doen. De “Wat gaat het worden” campagne van ING volgt op geringe afstand. Een volgende meting wordt vlak voor aanvang van het WK uitgevoerd.