8 juni 2014 | Tim
1Tweet
Michel Dusée over de immense populariteit van de Rode Duivels
Nederland is inmiddels aanbeland in Brazilië, inmiddels zijn ook onze Zuiderburen onderweg. Na jarenlang weinig succesvolle kwalificatierondes hebben de Belgen zich gekwalificeerd en uiteraard zijn we benieuwd of de WK gekte daar enigszins dezelfde vormen aanneemt zoals wij die kennen. In navolging op Ruud van der Knaap – die zijn licht liet schijnen op de Nederlandse markt – vroegen we Michel Dusée naar zijn ondervindingen in België. Michel is een echte Nederbelg. Tijdens zijn studie in Tilburg startte hij met een afstudeeronderzoek voor SPORTNEXT Nederland, waarna hij nog verder ging studeren in Brussel. Hier maakte hij de hele startfase van SPORTNEXT België mee (een initiatief van Arko Sports Media en Golazo Media), beheert hij het platform en schrijft hij nog voor andere (met name Vlaamse) bladen. Wij spraken Michel over de sfeer in België, de verwachtingen en welke merken er echt opvallen.
Lopen de Belgen al in de polonaise?
Michel: „De sfeer is beter dan ooit. Ook niet gek, aangezien België 12 jaar geleden voor het laatst aanwezig was op een eindronde. Daarnaast heeft men veel vertrouwen in de trainer – Wilmots – die betrokken en open is en natuurlijk speelt de bijna perfecte kwalificatiereeks ook een belangrijke rol bij de sfeer van nu.”
De verwachtingen zijn dus hooggespannen?
„Van nature zijn Belgen wat meer bescheiden dan wij Nederlanders. Ze zullen daarom niet zo snel hoog van de toren blazen, maar de meeste Belgen gaan er wel vanuit dat ze de groepsfase overleven. Toevallig bleek onlangs uit een onderzoek van Repucom België dat 50% van de Belgen er vanuit gaat dat men tot de kwartfinale of zelfs verder komt. Slechts 2% voorspelde België echter als uiteindelijk eindwinnaar. Niet bijster hoog dus. Ik denk dat wanneer je deze vraag in Nederland zou stellen, men wellicht nog optimistischer zou zijn over de kansen van Nederland. Of misschien zelfs nog meer Nederlanders de Belgen als favoriet tippen.”
Vertalen deze hoge verwachtingen zich ook in saamhorigheid? Vlamingen en Walen gaan niet altijd lekker samen toch?
„Ja, dat merk je zeker. In Vlaanderen is vooral het veldrijden sinds jaar en dag erg populair, waar in Wallonië sporten als basketbal en atletiek de boventoon voeren. Maar voetbal is eigenlijk altijd al een klein beetje de verbindende factor geweest, want dat volgt iedereen. In aanloop na het WK merk je wel dat bijvoorbeeld Vlaamse kranten steeds meer berichten over Waalse spelers en andersom ook. Dat was een aantal jaar terug toch wel heel wat minder. Maar ook activaties en events zijn tweetalig en ook in de populaire documentaire-reeks Iedereen Duivel zie je dat de spelers onderling zelf in beide talen praten. De spelers werden in deze docu erg benaderbaar gemaakt en het bleken heel gewone jongens die down-to-earth zijn. Dat is wel een duidelijk verschil met 6 of 8 jaar geleden toen er nog duidelijk aparte groepjes met Waalse en Vlaamse spelers waren, en niet echt één team uitstraalde. In dit geval doet goed voorbeeld dus echt volgen en is er sprake van een Tous Ensemble-gevoel! De laatste kreet zie je overigens vooral pas de laatste twee jaar veelvuldig gescandeerd worden tijdens wedstrijden: iedereen samen, tous ensemble. In twee talen in een kolkend Koning Boudewijnstadion. Wat dat betreft zie je dat de supporters dus al een klein beetje verbroederen. “
Dat Iedereen Duivel was een mooie reeks. Maar ook social heeft erg bijgedragen aan de populariteit van de Rode Duivels of niet?
„Absoluut. De Duivel Uitdagingen – waarin spelers de supporters opriepen om een uitdaging aan te gaan – hadden hier een groot aandeel in en hebben echt gezorgd voor een activatie van de fans. Je ziet wekelijks nieuwe supportersverenigingen ontstaan, terwijl ze voorheen op één hand te tellen waren. Het begon eigenlijk allemaal met de Duivel Uitdaging rondom België – Nederland destijds. Maar ook later werden verschillende uitdagingen met succes uitgevoerd. Bijvoorbeeld: ‚Maak je eigen stadion.’. Supporters maakten de meest creatieve stadions en het toffe was dat dit ook weer doorvertaald werd naar het ‘echte’ stadion waar België – Schotland plaatsvond. Wanneer de Rode Duivels scoorden, werden in het stadion realtime beelden getoond van supporters die in hun eigen stadion juichten. Dat gaf de uitdaging nog wat extra lading mee. Maar ook Twitter, Facebook en met name dus YouTube worden actief gebruikt om het merk ‘De Rode Duivels’ te promoten en een positief imago mee te geven.”
In Nederland keken we in 2010 massaal op grote pleinen in alle steden. Doet men dit in België ook?
„Het is voor de Belgen nog even wennen, maar bijna iedere (grote) stad heeft wel zijn eigen event. Zo organiseert Studio Brussel met de voetbalbond in het Sportpaleis in Antwerpen Dance with the Devils. Een concert rondom een voetbalwedstrijd. Vergelijk het met Guus Meewis’ zijn concerten in Eindhoven. Q-music heeft een vergelijkbaar concept in het stadion van KAA Gent , maar ook in Brussel en bijvoorbeeld Oostende zijn er verschillende events met big screening en muziek.”
En is dit allemaal ook merkbaar ook de winkelvloer?
„De supermarkten hangen vol met Rode Duivel-prullaria. De Carrefour – Belgische supermarkt – kleurt helemaal rood en heeft in Oudegem – bij Brussel – een heuse Official Belgian Red Devils-corner neergezet in hun supermarkt. Zie het als een grote popup fanstore waar men voor over 300 Rode-Duivel-artikelen terecht kan. Dat gaat van marcellekes (hemdjes) tot aan glazen en van speelkalenders tot aan Fellaini-pruiken in de Belgische driekleur. Maar het blijft heus niet beperkt tot de supermarkt-ketens. Ook benzinestations, Belgische frituren en zelfs het Postkantoor hebben verschillende acties rondom de Duivels. Je kan wel spreken van een Rode Duivelsgekte dus. ”
Welk merk springt er dan echt uit?
„Jupiler leidt wat mij betreft toch wel echt de dans. Die hebben natuurlijk een groot budget, maar je ziet zelfs Jupiler camions – lees: vrachtwagens – die volledig in WK sfeer zijn aangekleed. Ook zijn er blikken, glazen en speelkaarten met de Belgische spelers verkrijgbaar en worden er vlaggen, WK-kalenders en andere premiums weggegven. Niet heel briljant of ludiek allemaal, maar wel acties die een succes zijn op de winkelvoer. In 1994 startte Jupiler voor het eerst met glazen met de spelers op afgebeeld en dat was toen een gigantisch succes. Waarom zou je zo’n actie na 20 jaar nietnog een keer herhalen? Jupiler is in België dan ook hét merk als het gaat om voetbal. Bij het voetbal drink je een ‘Juupke’ en niet een Duveltje of een L’effe.De nationale competitie heet dan ook niet voor niets de Jupiler Pro League.”
Tot slot. Wat verwacht je zelf van het WK? Gaat België verder komen dan Nederland?
„Als Nederbelg moet ik natuurlijk een beetje voorzichtig zijn met mijn voorspelling. Maar ik denk dat de Rode Duivels wel verder gaan komen dan het Nederlands elftal. België heeft een makkelijkere poule en op papier toch wel een basiselftal dat in de top 5 thuis hoort.. Ik zie ze daarom wel tot de halve finales komen.. Nederland moet het lukken om door de poulefase te geraken, maar dan houdt het snel op vrees ik. Uiteraard hoop ik stiekem een heel klein beetje op een finale met België – Nederland. Wie er dan wint? … :)”
Re oude YouTube filmpje over de duivels: is ING nog steeds (mede) sponsor van het Belgische elftal? Zo ja, boeiend.