WK 2014 2014-06-04 19.35.07

11 juni 2014 | Melina

0

Een dag uit het leven van de Heineken COO

In februari sprak Tim met Marco van Houwelingen, de toen net aangestelde Chief Oranje Officer van Heineken Hoe zou het 6 maanden later met hem zijn? Het toeval wil dat ik een wedstrijd won en een dag met de COO op pad mocht als zijn assistent! Wie wil dat nou niet? ;-)

De dag begon in Amsterdam met een kennismaking bij het internationale kantoor van Heineken aan de Stadhouderskade. Marco en de brandmanager van Heineken vertelden hoe de dag er uit zou gaan zien. En wezen mij er op dat dit toch wel echt het moment was om vragen te stellen, de rest van de dag zou druk, chaotisch, maar wel heel leuk zijn. Een klein vragenvuurtje volgde.

Marco vertelt dat COO zijn nog veel toffer is dan hij had gedacht. “Een van de voorrechten van COO zijn is dat ik mag reizen, dat is echt te gek.” Begin dit jaar was Marco voor de Olympische Spelen in Sotsji en deze week vliegt hij naar het WK in Brazilië. Latijns-Amerika en New York mocht hij onlangs ook toevoegen aan het lijstje. Laatstgenoemde was toch wel een hoogtepunt, Marco omschrijft het als indrukwekkend en inspirerend. “Ik was er nog nooit geweest en opeens zat ik een gele taxi met open mond om mij heen te kijken. Toen besefte ik andermaal hoeveel geluk ik heb met deze functie.”

De tijd vliegt, we moeten door. We verplaatsen ons naar een geluidsstudio aan de Keizersgracht. Marco moet namelijk wat teksten inspreken voor een video. “Mijn tijd als COO is ontzettend leerzaam. Naast dat ik bij Heineken een kijkje in de keuken mag nemen, werk ik samen met ontzettend goede marketeers en met de meest creatieve mensen”, vertelt Marco als we de studio in lopen. Een dikke omhelzing bij binnenkomst met een van de technici en wat ‘Hola hombres’ volgen naar de rest van het team. Ik krijg de indruk dat mensen ook graag met hem samenwerken.

De video in kwestie wordt eerst even kritisch bekeken door de mannen. Terwijl ik denk lekker mee te kunnen kijken, wordt er ineens gevraagd wat ik ervan vind. Oh help, hier was ik niet op voorbereid. Als assistent mag ik blijkbaar toch iets meer dan alleen charmant lachen. Ik geef mijn mening, de mannen overleggen onderling en Marco stapt achter de microfoon. Een uurtje later zitten we in de auto op weg naar onze volgende bestemming. Even een Q&A doorlezen voor een persmomentje later op de dag, 4 telefoontjes en weet ik niet hoeveel berichtjes later (drukke man hoor, die COO) komen we aan bij een gigantisch herenstudentenhuis in Leiden. Hun woonkamer is omgetoverd tot een soort Oranjeparadijs en daar hoort natuurlijk een bezoek van de Chief Oranje Officer bij. Dit alles werd gefilmd, waar later een time lapse van gemaakt wordt. Marco vraagt of ik ook een rol in het filmpje wil hebben. Ik zet me over mijn cameravrees heen en deel als lieftallige assistent Sambashirtjes uit aan de heren des huizes.

Voor ik het weet, zitten we weer in de auto, terug naar Amsterdam en wel naar de Arena. Ik vraag Marco of zijn dagen allemaal zo vol en strak gepland zijn. “Dat valt mee, de ene dag is hectischer dan de andere dag. Geen dag is hetzelfde. Ik mag zulke toffe dingen doen, ontmoet zoveel leuke mensen en kan mijn creativiteit echt kwijt in deze baan”.  Aha, it’s not just a pretty face. Op dit moment zijn de dagen van de COO gevuld met het schieten van video’s, fotoshoots, het schrijven van zijn column voor het AD, interviews geven en alles wat daar bij komt kijken. Als hij niet de Oranjekoorts verspreidt, denkt Marco mee over marketingcampagnes en zijn toekomst (als COO). Met de precieze invulling van zijn rol als COO na het WK zijn ze bij Heineken nog bezig. De focus zal zich in ieder geval verplaatsten van de Oranjekoorts naar andere zaken waar wij als Nederland trots op kunnen zijn. In het najaar zijn er geen grote evenementen meer en dat vraagt om meer creatief vernuft.

foto (1)  foto

Soundchecken is het eerste wat op het programma staat in de Arena. In de rust gaat Marco namelijk een winnaar van de Sambaselfie wedstrijd bekend maken. We maken samen ook nog even een selfie en gaan door naar het volgende agendapunt van die dag. Het ondertekenen van de contractverlenging tussen Heineken en de KNVB. Wat mij ook hier opvalt is dat Marco iedereen persoonlijk kent en mensen graag een praatje met hem maken. Ook achter de schermen is de COO dus een visitekaartje van Heineken. De handtekeningen worden gezet en na een glas bubbels gedronken te hebben verplaatsten we ons naar het ‘Ons Oranje Park’, waar ondanks de regen de Oranjefans een mooi feestje bouwen. Op de planning staan twee podiummomenten. Ook hier mag ik mee de schijnwerpers in. Marco stelt zich voor aan het publiek en vertelt over de Sambaselfie-actie. Het publiek is maar wat enthousiast. Zeker de tweede keer dat we het podium op gaan en Sambashirts het publiek inschieten. Hoogtepuntje hoor!

Screenshot 2014-06-06 22.31.52

Als we een rondje door het publiek lopen, wordt de COO door verschillende Oranjefans aangesproken. Of hij met hen een Sambaselfie wil maken. Ik vraag me af hoe de fans tegen hem aan kijken? Een leuke jongeman in een goed gesneden oranje pak? Of zien ze een personificatie van Heineken? Een jong, sportief iemand die wel van een feestje en een biertje houdt. Een soort vriend? Heeft Heineken met de COO, naast iemand die de Oranjekoorts verspreidt, een gezicht gegeven aan het Heinekengevoel? Waarschijnlijk zet de gemiddelde Nederlander zonder marketingachtergrond niet zo veel vraagtekens bij de COO. Dat Heineken met de COO een succesvolle en leuke WK-inhaker te pakken heeft, is niet te ontkennen. Het idee past bij het merk en de uitvoering is tot nu toe ook in lijn met wat we van Heineken gewend zijn. Ik benieuwd wat er in Brazilië gaat gebeuren. Er zijn een aantal toffe ideeën, maar met de precieze invulling is Heineken nog bezig. We moeten vooral de social media kanalen en VI Oranje in de gaten houden de komende weken.

fotoHet kippenvelmoment van de dag komt als we in de Arena in de Dug Out van Heineken staan. Ik kan het gras ruiken. Zo dicht op het veld heb ik nog nooit gestaan! Ik kijk om me heen en zie alleen maar oranje geklede mensen, die uit volle borst het Wilhelmus mee zingen. Ik word er stil van en kijk met ingehouden adem de wedstrijd. Dat dit onderdeel van je baan is. Wauw, en dan is dit waarschijnlijk nog niets vergelijken bij het gevoel dat een wedstrijd in een stadion in Brazilië moet geven. Ik benijd Marco en kijk naast me. Ik zie een enthousiaste jongen die zin heeft om het publiek toe te spreken en die het Oranjegevoel uit zijn voegen wil laten barsten. Nederland wint van Wales, 2-0. Ik laat me vertellen dat het ‘slecht voetbal’ was wat we vanavond hebben gezien. Ik kan alleen maar knikken en zeggen dat ik het zo leuk vond. Wat een geweldige en gezellige dag! Bedankt Vacaturekrant.nl, Heineken en natuurlijk de Chief Oranje Officer  voor deze onvergetelijke, leuke en gezellige dag.

Dat 2014 de boeken maar in mag gaan als het jaar dat Nederland Wereld Kampioen werd!

 



Tags: , ,

Geschreven door

Melina

Melina schreef haar afstudeerscriptie over inhakers. Sindsdien zijn inhakers niet meer weg te denken uit haar leven. Melina werkt als Social Media Manager bij Timm & Pimm in de mooiste stad van de wereld Amsterdam (naast Barcelona natuurlijk) en kletst soms vijf kwartier in een uur. Daarnaast zit ze wekelijks in de bios om de nieuwste films te checken, borstcrawled ze erop los in het zwembad en vindt ze het niet eens erg om op d'r tenen te staan bij concerten.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief