Inspiratie Newsjacking 2.0

13 juni 2014 | Tim

0

Jon Burkhart over newsjacking 2.0: ga een realtime emotionele connectie aan

Jon Burkhart, schrijver van Newsjacking: The Urgent Genius of Real-Time Advertising, nam de nachtshift op zich en sprak over newsjacking 2.0. Jon helpt al jaren merken om relevant te zijn, maar tot op de dag van vandaag zijn de meeste merken vooral nog aan het schreeuwen naar hun doelgroep. Enige verschil met vroeger is dat ze tegenwoordig vooral grote menigtes (lees: populaire hashtags zoals de #superbowl) gebruiken om hun boodschap aan te verkondingen. Doordat ze zich richten op hele grote groepen, bereikt een bericht dan altijd een redelijk aantal mensen, maar volgens Jon moeten merken juist proberen om een emotionele connectie aan te gaan met hun fans door middel van connected devices. Liefst realtime.

Maar houdt dit dan in dat realtime engagement automatisch zorgt voor een emotionele binding met fans?
Volgens Jon spreken mensen vooral op social over de stemming waarin ze verkeren, hoe we ons voelen, maar ook onze aankoopbeslissingen knallen we op de socials. Als we het hebben over specifiek het realtime-aspect, gaat het vooral om ons gevoel. En volgens Jon gaat het juist daarom binnen de toekomst van realtime-marketing. Het opbouwen van een emotionele connectie tussen merk en fan.

Budweiser
Een voorbeeld spreekt vaak meer tot de verbeelding. In Canada, waar de ijshockey sport natuurlijk erg populair is, wilde Budweiser Canadezen thuis meer betrekken bij de wedstrijden van de NHL. De bekende rode lichten achter de goals met bijbehorende sirene, wanneer er gescoord werd, werden weggegeven onder klanten van Budweiser. Gevolg: wanneer hun favoriete hockeyteam een goal scoorde, ging deze lamp – inclusief sirene – af in de huiskamer, waardoor de stadionbeleving naar de woonomgeving van de fan gehaald werd.

bud

Australian football
Eenzelfde concept deed zich voor in Australië. FoxTel, een Australisch football kanaal, introduceerde een Alert Shirt met draagbare technologie, zodat fans (thuis op de bank) hetzelfde ervoeren als de spelers op het veld.  Check de video voor het complete concept.

 



Tags: ,

Geschreven door

Tim

Geboren in 1986 op de dag die toen nog bekend stond als Koninginnedag. Half Belgisch, half Nederlands. Van jongs af aan verknocht aan televisie. Later aan computers, gadgets, internet en social. Heeft vrijwel iedere serie en/of tv-programma wel eens gezien. Houdt van nieuws, trends, social media, alles wat met sport te maken heeft en is waarschijnlijk als enige Eindhovenaar fervent Ajax-supporter. Je kunt Tim volgen op Twitter, LinkedIn en Google+.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief