13 juni 2014 | Tim
0Tweet
King Adz: “The older I get, the less creative I get”
King Adz, youth content specialist, sprak tijdens de laatste ronde van de Newsjackathon. Hij nam ons mee door zijn loopbaan (beginnend in Engeland, en via klussen in Zuid-Afrika en Amerika weer terug naar Engeland) en lichte zijn visie op advertising toe. Hij gaf onze newsjackers van vandaag tips en tricks mee, en stuurde ze met een fijne opdracht de straat op.
Subculturen
Voor King Adz zelf stonden er verschillende periodes – zeker voor hem – bepaalde symbolen centraal die bepalend waren voor het culturele DNA van jongeren. Zo waren de skateboards en transistor radio’s bepalend in de 70′s, was de eerste 3D computer game bepalend voor de jeugd in de 80′s en later waren het zaken zoals muziek (ravings) die zorgden voor een ommekeer van standaard popmusic – zoals Kylie Minoque – naar de meer elektronische muziek waarbij drugs als mdma en xtc een voorname rol innamen.
Newsjacking by Volkswagen
Een ander merk wat heel erg symbool stond voor een subcultuur was Volkswagen. De bekende surfbusjes met de nóg bekendere Volkswagen-logo’s, waren in de 70′s, 80′s en zelfs tegenwoordig nog zo populair dat het een periode lang leidde tot diefstal van deze logo’s onder jongeren. Volkswagen newsjackte hier destijds snel en positief op in door Volkswagen-logo’s te verzenden naar fans, zodat ze deze niet meer hoefden te jatten.
Authenticiteit
Wellicht de belangrijkste tips die King Adz ons meegaf was het waarborgen van je authenticiteit als merk. Het is niet nodig om je merk/product in iedere video of event tientallen keren in beeld te brengen. Men prikt hier snel doorheen en zodra men doorheeft dat iets betaald is door een merk verlies je je authenticiteit. En je authenticiteit kun je bewaken door je goed verdiepen in je doelgroep. King Adz laat hoe ouder hij wordt, steeds meer bepalen door de uiteindelijk doelgroep. Zo creëerde hij een TV kanaal voor de jeugd in Zuid-Afrika, door deze jongeren zelf mee te laten denken met de invulling van dit kanaal.
Finally, nog even zijn wijsheden op rij:
1. There are no rules and nobody really knows anything;
2. Capture the spirit: newsjacking is all about capturing the spirit! Traditional is about what happened yesterday en there before;
3. Take massive risks;
4. Always ask: What are we doing and why should we care?
5. You can’t fake it, be honest and authentic;
6. Don’t do anything for the sake of it ;
7. Use the right language;
8. Advertising and marketing agencies cannot make an authentic connection with the youth.