Inspiratie Schermafbeelding 2014-06-16 om 15.44.50

14 juni 2014 | Gonnie

4

De allerbeste newsjacks van de Newsjackathon

De Newsjackathon: 9 teams, 5 rondes en 24 uur. Snelheid, creativiteit en humor.  Slapende mensen op stoelen, een schoolkampsfeer en wakker blijven op de kratjestribune. Inspirerende sprekers, tweets, iBeacons en Upcominglijstjes. De eerste Newsjackathon was fantastisch – al zeggen we het zelf.

Iedereen die meedeed was een held! Maar de 8 cases hieronder vond de jury écht heel erg goed.

Team W & G: Wiebe Dankers en Gina Poortman
De jury vond dit Upcominglijstje echt realtime. De falende scheidsrechter was echt een trending topic, bovendien ergeren we ons natuurlijk al jaren aan het gebrek aan techniek die voetbal een stuk eerlijker zou maken.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.10.52

Team Kapitein Inhaak – Trevor Leslie, Michel van Kats, Wouter Meijering en Morten Termeer
Dit beeld is meer dan een advertentie, je zou er zo een hele campagne omheen kunnen bedenken. Je krijgt er echt een gevoel bij. Extra waardering voor de inzet van het team: de foto is zelf geschoten in de speeltuin vlakbij het Hotel Not Hotel. King Adz wees ons nog op de extra betekenis ‘abroad’, aangezien veel toeristen ons land zien als een plek om ‘higher’ te worden.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.13.28

 

Team Tomato Tomato – Max Verloop, Joost Koopman en Tom Huijgen
Deze doorgewinterde newsjackers waren maar liefst drie van de vijf rondes aan het shinen en wonnen daarom een reis naar het Pictoplasma in Berlijn. Onderstaand beeld werd gemaakt tijdens de “youth culture” ronde van King Adz. Alhoewel de uitwerking beter had gekund, is dit een typisch Nederlands beeld dat goed past bij Heineken.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.21.18

 

Deze tweet is supergrappig vanwege natuurlijk de bijnaam van Davids, die dezelfde is als de naam van artiest die samen met Jennifer Lopez het WK-nummer tijdens de opening zong. Een goede echt Nederlandse grap, met goede copy.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.25.17

Alle teams presenteerden tijdens de eindpitch hun drie beste newsjacks. Opvallend genoeg waren de teams het meest trots op hun werk tijdens de moeilijkste ronde: bedenk een actuele toepassing van iBeacons, de opdracht van Jon Burkhart. Om de tegenstellingen tussen het arme Brazilie en de enorme sponsor- en advertentiebudgetten te laten zien, wilden team Tomato Tomato – aan de hand van hoe lang een consument in de winkel rondloopt – op je telefoon laten zien hoeveel marketingbudget er tijdens je bezoek wordt besteed aan het WK.

Enige punt van kritiek van de jury: voeg een mogelijkheid toe voor de consument om iets goeds te doen. Dat je met je neus op de waarheid wordt gedrukt, is nu vooral heel pijnlijk. Door een call to action toe te voegen, voorkom je dat de consument vooral maar zo snel mogelijk zijn telefoon weer in zijn broekzak stopt en in plaats daarvan een goed verhaal heeft. Om ook weer te delen met vrienden. Afgezien van dat was de jury erg onder de indruk van het disruptive concept.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.30.17

 

Team Reservebank – Valeria Leeflang en Myrte van Ham
Zoals de naam al aangeeft, stond dit team op de reservelijst. Wat een verlies was het geweest als Valeria en Myrthe inderdaad niet mee hadden gedaan. Ook dit team ontwikkelde drie fantastische cases, en dat voor twee eerstejaars studentes van de Junior Academie. Waar ze bij het voorstelrondje nog aangaven “zich een beetje geïntimideerd te voelen”, verrasten ze alle deelnemers en de jury. En zichzelf, getuige de tranen bij de prijsuitreiking.

Onderstaand lijstje was volgens de jury spot on en paste erg goed op Upcoming. Wat voor veel Nederlanders heel gewone taferelen zijn, werken bij anderen op de lachspieren. Grappen maken over onze cultuur werkt gewoon erg goed.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.40.49

Deze tweet haakt in op een typisch voordat-het-voetbal-is-begonnen trending topic: de zwerfhonden in Brazilië. Mooie copy en internationaal relevant.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 13.45.21

 

De twee meiden kwamen ook nog met de oplossing voor het aloude dilemma: nu naar de wc en bier halen of die belangrijke vrije trap missen? Hun app vertelt je namelijk wanneer de bal zich in het doelgebied bevindt, waardoor je nooit meer een historisch moment mist. Met je vrienden, iets dat heel goed past bij Amstel. Aangezien dit concept inhaakt op een thema dat tijdens elke voetbalwedstrijd wordt besproken, wordt deze toepassing ongetwijfeld ook veel besproken en gedeeld.

Schermafbeelding 2014-06-14 om 14.27.32

Dank!
[Ivo Niehe alert ;)]
Ik vond de Newsjackathon fantastisch. Toen ik het concept bedacht een jaar geleden, dacht ik dat het wel eens heel leuk kon worden. Maar je moet natuurlijk maar zien hoe het uitpakt in de praktijk. En ik kan eigenlijk niet één ding bedenken dat echt anders had gemoeten, alhoewel de volgende editie – in november! – natuurlijk nog veel beter moet. Het waren 24 zware, maar geweldige uren.

Ik wil heel graag bedanken:
Alle deelnemers, die het aandurfden aan de eerste editie deel te nemen en 24 uur te knallen, en dat in de drukke WK-periode: Max Verloop, Joost Koopman, Tom Huijgen, Michael van Os, Hidde Kamphuis, Fardy Lodowica, Yiye Baltazar, Jian Magdalena, Aygin Kolaei, Anne Pluijms, Wiebe Dankers, Gina Poortman, Willem van Rooij, Trevor Leslie, Michel van Kats, Wouter Meijering,  Claire du Pon, Tim Visser, Valeria Leeflang en Myrthe van Ham.
De sprekers, die zorgden voor afwisseling en inspiratie: Ashley Vinson van Twitter, Eelke en Tjarko van Evert Kwok, Stefanie Crone van Upcoming, Jon Burkhart en King Adz.
Boomerang Create, het enige reclamebureau die dit kan organiseren: Alexander Veltman en Bo Thé die de risico’s namen, Maxi Meissner die volledig relaxed de gehele productie op zich nam, Jordi van den Bovenkamp als newsjackingrolmodel en Alvin de Groot, die volgens mij echt nóóit slaapt.
En last but not least: de liefste Verse Reclame-bloggers Tim Indencleef en Melina Contreras

Credits foto: Bente Hilkens



Tags:

Geschreven door

Gonnie

Gonnie's uit de hand gelopen fascinatie voor inhakers begon toen prinses Amalia werd geboren en ze haar eerste scriptie over inhakers schreef. En zo gefascineerd is ze nog steeds. Gonnie werkt als product manager social bij TMG. Ze houdt van hard lachen en bier drinken - het liefst in die combinatie. En ook van dochter Jente, roze haar, adidas-slippers, Toffifees, Amsterdam en haar huis in Westerpark. Last but not least: ze raakt opgewonden van trending topics.


4 reacties op De allerbeste newsjacks van de Newsjackathon

  1. We need to remain focused on the natural born citizen issue and various document forgery issues. There appears to be an organized effort to bring up other distracting issues to keep us spinning our wheels and appear chaotic. This will be used to further discredit those that believe Barry was never eligible to be president.

  2. I have been a fan of Eros since 1984. When I went to Italy and was introduced to his music. This latest cd -9- is truly vintage Eros. There is not one bad song on this cd. well worth every penny.Viva Eros!

  3. Ipje Un site très intéressant.Mon problème est que j’ai du mal à m’exciter avec ma copine quelques fois (heureusement pas toujours), ça arrive qu’elle me caresse, sucer et tout et on fait des préliminaires, mais au finish, nada. Aidez-moi SVP.Merci d’avance 1  0

  4. Thanks for your reply! I don't like green leafy veggies and this sounds like an easy way to get bigger servings of them without having to…chew. :) I'll take your advice and start with lettuce/spinach and lots of fruit and work my way greener. :)

Laat een reactie achter bij http://www./ Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Omhoog ↑

  • Tweets

  • Partner

  • Advertentie


  • Nieuwste artikelen

  • Schrijf je in voor de nieuwsbrief

  • Link Love

  • Archief