14 juni 2014 | Gonnie
2Tweet
De 8 beste WK-campagnes en -inhakers tot nu toe
Het grote tweejaarlijkse oranjegeweld is in volle gang. Wie zijn volgens ons kampioen inhaken?
1. De flipbookvideo van Stabilo met de magistrale goal van Van Persie
LEGO heeft een traditie in het naspelen van historische momenten, maar Stabilo zou hier ook een gewoonte van moeten maken. Deze flipbookvideo is fantastisch, echt een inhaker plus. Wat een werk zit hierin, en wat stond de video snel online. Heel erg tof gedaan door Yune.
2. De Roy Donders juichpakkencampagne van Jumbo
Alles aan de campagne is tot in de puntjes uitgewerkt: van de beurtbalkjes en de Roy Donders centerfold in het customer magazine tot aan de “sorry, uitverkocht” commercial en de petten met harde krullen, die als goedmaker in de winkels liggen. Puntje van kritiek: Jumbo had er beter voor kunnen kiezen om de petten weg te geven bij de boodschappen. Nu is er geen reden meer om boodschappen te doen bij de Jumbo. Hopelijk leunen ze in Veghel nu niet achterover, want het echte inhaken moet natuurlijk nog gaan beginnen.
3. De inhaakadvertentie van Calvé met Van Persie
Wat een prachtige inhaker! Calvé had natuurlijk al de pindakaascommercial met Van Persie, en plaatst maandag deze advertentie in De Telegraaf. Een inkoppertje.
4. Brussels Airlines trakteert passagiers naar New York op bonbons
Brussels Airlines laat zien hoe je wél sympathiek kunt inhaken op het verlies van je tegenstander. Ze gaven passagiers van de vlucht van Brussel naar New York Belgische bonbons, zodat ‘we can become your favorite country again soon’.
Meanwhile at the gate of our flight to NYC… Thx for the great game ussoccer! #belusa http://t.co/mDY08IhRY2
— Brussels Airlines (@FlyingBrussels) July 2, 2014
5. De inhaker van Heineken na de wedstrijd Nederland-Australie
Een mooi beeld, zonder de gebruikelijke woordgrappen, de uitroeptekens en het verplichte glas bier.
6. De inhaker van de HEMA op de uitverkochte juichpakken
Heel Nederland praatte in aanloop naar het WK over de juichpakken van Roy Donders, helemaal toen ze waren uitverkocht, en dan volgen natuurlijk de parodieën en inhakers. Een groter compliment kun je als merk niet krijgen. HEMA haakte slim in door hun oranje onesies nog eens onder de aandacht te brengen. Heineken deed overigens ook een poging, die net iets minder geslaagd was.
7. De inhaker van Seat op de overdonderende overwinning van Oranje tegen Spanje
Je kunt wel alvast je winst- en verliesinhaker klaarzetten, maar niet voor een wedstrijd als Nederland-Spanje. De wedstrijd was sowieso al te beladen en de manier waarop je wint of verliest, maakt natuurlijk ook wel uit. En als er dan vervolgens met 5-1 gewonnen wordt, moet je winstinhaker ook wel het juiste sentiment bevatten. Deze inhaker van Seat heeft dit juiste sentiment.
8. De contentmarketingaanpak van Heineken
Je mag van de – uit veel losse flodders bestaande – campagne zeggen wat je wilt, maar Heineken is wel meester in het maken van content. Van de columns van de Chief Oranje Officers en een video om onze jongens succes te wensen als ze overvliegen richting Brazilië, tot aan de #twelftal tweets en het optreden van 2Unlimited tijdens de rust van Nederland-Wales. Je trekt af en toe een wenkbrauw op en het is nogal ongedoseerd, maar aanwezig zijn ze wel.
Mooi en leuk artikel Gonnie!
Die van Seat is al 4 jaar oud ;) https://twitter.com/BOVAG/status/477560638945116160
http://autolifestyle.nl/archief/seat-er-zijn-spanjaarden-waar-we-wel-van-houden/