23 december 2014 | Gonnie
0Tweet
Het jaar 2014 in 16 bijzondere inhakers
Het jaarlijstje van de trending topics en inhakers.
Goud bonanza in Sochi
Het jaar 2014 begon natuurlijk met de voor Nederland zeer succesvolle Winterspelen in Sochi. Traditioneel gaat het gesprek van de dag voor een groot toernooi altijd over misstanden in het gastland. In het geval van Sochi was de anti-homowet van Poetin, waar een aantal merken bijzonder grappig op inhaakten. Maar toen startten de Spelen en ging het gesprek al gauw over tot de prestaties van het Nederlandse team. Maar niet voordat er nog een blunder werd begaan tijdens de openingsceremonie. De vijfde ring opende niet en bleef steken als ster. De leukste inhakers zijn vaak de fake inhakers en deze van BP was volgens ons de leukste van alle fake inhakers.
Na de hoax dat de man die verantwoordelijk was voor de vijfde ring dood was gevonden, konden de Olympische Spelen dan echt beginnen. Met overdonderend succes van vooral de Nederlandse schaatsers. De mooiste inhaker op de serie overwinningen was deze van Honig.
Obama doet Nederland aan
Obama bracht in maart een bezoek aan ons land. La Place plaatste een groot billboard bij het wegrestaurant over de A4.
De allereerste Koningsdag
Op 27 april vierden we dan onze eerste Koninginn… eh: Koningsdag. KING, dat zich rondom de abdicatie en kroning ook al van zijn meest relevante kant liet zien, zette een campagne op om ons te laten wennen. Met een aantal herhaaloefeningen verspreek je je nooit meer.
De HEMA in Amstelveen hing twee gigantische banieren op om Willem-Alexander en Máxima te begroeten.
Een inhaker met een luchtje
De landelijke staking van schoonmakers in mei van dit jaar zorgde voor ongelooflijk vieze treinen. Jumbo durfde zich hieraan te verbinden en deelde schoonmaakdoekjes uit onder het mom ‘Dag vieze trein, hallo doekjes!’
The bearded woman
Hoera, het Songfestival! Smullen voor Twitterend Nederland. In 2013 ontstond de nu al legendarische traditie om zo grappig mogelijk uit de hoek te komen. En er gebeurt véél om grappen over te maken. Waylon en Ilse deden het leuk, maar Conchita Wurst had natuurlijk het grootste aandeel van de buzz.
Het WK der virale grappen
Het Songfestival was slechts een warming-up voor wat de geschiedenis ingaat als het WK der virale grappen. Tientallen plaatjes werden rondgestuurd via Twitter, Facebook en opvallend vaak via WhatsApp. Nu waren er ook nogal wat spraakmakende gebeurtenissen tijdens het WK, dus het was smullen geblazen.
Zo zorgde de eerste wedstrijd meteen voor een overdonderende overwinning op Spanje, waar Yune meteen gebruik van maakte door met veel liefde hun flipbookvideo voor Stabilo te produceren.
Tijdens dezelfde wedstrijd maakte Persie een prachtige goal, die een meme veroorzaakte: #persieing. Calvé had natuurlijk al de pindakaascommercial met Van Persie, en plaatste deze inhaakadvertentie. Een inkoppertje.
Alle social goeroes buitelden over elkaar heen na de niet zo handige tweet van KLM na Nederland-Mexico. Brussels Airlines maakte hier gebruik van en haakte op een heel andere manier in op het verlies van de tegenstander. Ze gaven passagiers van de vlucht van Brussel naar New York Belgische bonbons, zodat ‘we can become your favorite country again soon’.
Meanwhile at the gate of our flight to NYC… Thx for the great game ussoccer! #belusa http://t.co/mDY08IhRY2
— Brussels Airlines (@FlyingBrussels) July 2, 2014
Tot slot beleefde Krul de meest legendarische invalminuten van zijn leven door twee penalty’s te stoppen. De grap “Perfecte Krul” werd vaak gemaakt. Aan Andrélon om ‘m in te koppen.
#bendgate
Nieuwe Apple-producten zorgen altijd voor trending topics. Maar in het geval van de iPhone 6 Plus was dit nogal negatieve buzz. Dit toestel zou namelijk buigen in je broekzak. Merken kunnen dan grappen maken ten koste van Apple, maar beter is het om je inhaker sympathiek te houden. Zoals Heineken deed.
En natuurlijk vroegen veel mensen zich af waar ze dat grote iPhone 6 Plus-toestel moesten bewaren. Daar had KPN iets op gevonden: een kleermaker die je broekzak groter kon maken. Genius.
Blauwe vinkjes
We zijn er inmiddels helemaal aan gewend (of we hebben ze uitgezet), maar de invoering van de blauwe vinkjes op WhatsApp deed begin november behoorlijk wat stof opwaaien. WNF vond de vinkjes echter business as usual.
Dubsmashen voor het goede doel
Een paar weken geleden vlogen de Dubsmash-filmpjes ons om de oren. No Kidding wist er eentje te maken die écht raakte.
Een jaarlijstje, maar dan anders
De inhaker die vorig jaar de meeste impact had, was die van de Alzheimer Stichting. Je kent hem vast nog: de Paasklaas. Ook dit jaar heeft N=5 een doordringende inhaker gemaakt, die nóg beter duidelijk maakt waar Alzheimerpatienten mee te kampen hebben.
2015
We hopen op een mooi nieuw inhaakjaar met nóg minder verplichte nummertjes uit de inhaakkalender, en heel veel prachtige trending topics en memes waar merken op een unieke manier op inhaken. En natuurlijk wensen we iedereen veel gezondheid en geluk. Fijne feestdagen!
Tim, Melina en Gonnie
Credits
Honig – Martijn Konings (Boomerang Create)
KING – Being There
Stabilo – Yune
Calvé – Alfred
Andrélon – JWT
Heineken – Boomerang Create
KPN – N=5
WNF – Martijn Konings (Boomerang Create)
No Kidding – Goud Activatie
Alzheimerstichting – N=5